Program studiów podyplomowych jest zgodny z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2019 r., poz. 1450).
W świecie nowych mediów i rozwijającej się technologii informacyjnej zmienia się rola bibliotek
i innych instytucji książki, takich jak archiwa, księgarnie, antykwariaty, wydawnictwa i placówki oświatowe. Program studiów podyplomowych został dostosowany do potrzeb kształtującego się rynku pracy, zgodnie z wymogami społeczeństwa informacji i wiedzy.
Studia pozwalają na uzyskanie kompleksowej wiedzy, umiejętności i kompetencji, związanych z różnymi obszarami funkcjonowania i zarządzania bibliotekami. Obejmują każdy etap ich działalności: od podstaw prawnych, organizacji pracy, przez metody i techniki stosowane w procesach informacyjno-bibliotecznych po usługi biblioteczne, architekturę bibliotek oraz działania marketingowe instytucji non-profit.
Słuchacze podczas studiów poznają zasady gromadzenia, opracowywania, selekcjonowania, wyszukiwania i oceny jakości informacji, a także wykorzystywania zautomatyzowanych systemów informacyjno-wyszukiwawczych i zasad komputeryzacji bibliotek różnych typów.
Podejmowane są zagadnienia digitalizacji i ochrony zbiorów oraz kształtowania się dziedzictwa kulturalnego (także w regionie), a także metody organizacji pracy wydawniczej, sztuki książki, projektowania publikacji elektronicznych oraz tworzenia serwisów internetowych.
Przedstawiane są metody pracy z czytelnikami i użytkownikami informacji (z elementami działań terapeutycznych i charakterystyką literatury współczesnej), omawiane są techniki komunikacyjne i psychologia Internetu.
Program obejmuje ponadto podstawy problematyki bibliologicznej, w tym historię i dziedzictwo kultury książki oraz kształtowanie się współczesnego rynku wydawniczego, księgarskiego, targów książki, a także organizację czytelnictwa. Podstawy teoretyczne są uzupełniane o umiejętności praktyczne, wykorzystywane we współczesnych instytucjach książki.