Program studiów podyplomowych jest zgodny z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2019 r., poz. 1450).
Celem studiów jest praktyczne przygotowanie słuchaczy do wykonywania zawodu logopedy. Studia zapewniają pełne przygotowanie teoretyczne oraz intensywną, aktywną formę praktyki zawodowej, umożliwiającą absolwentom prowadzenie samodzielnej terapii poważnych zaburzeń mowy.
Absolwenci studiów będą przygotowani do profesjonalnego postępowania logopedycznego, a w szczególności:
zdobędą wiedzę z zakresu m. in. kształtowania się mowy i psychologii rozwojowej, fonetyki i nauki o języku,
będą posiadali umiejętność diagnozowania oraz określania kierunków pracy terapeutycznej zaburzeń mowy.
Studia przygotowują do wykonywania zawodu logopedy dyplomowanego w placówkach przedszkolnych, szkołach, szkołach specjalnych, poradniach pedagogiczno - psychologicznych, gabinetach logopedycznych oraz szpitalach i przychodniach specjalistycznych.
Studia przeznaczone są przede wszystkim dla nauczycieli, psychologów i pedagogów szkolnych, a także osób z wykształceniem medycznym, które ukończyły studia wyższe i uzyskały tytuł magistra oraz nie posiadają kwalifikacji z pedagogiki specjalnej (surdopedagogika, tyflopedagogika, oligofrenopedagogika, logopedia, pedagogika lecznicza, socjoterapia, resocjalizacja, terapia pedagogiczna, wczesne wspomaganie rozwoju małego dziecka).
Podstawa prawna:
Program studiów podyplomowych uwzględnia wszystkie wymagania wynikające z:
Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2019 r., poz. 1450).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
ukończenie studiów daje uprawnienia do zakładania gabinetów logopedycznych,
Słuchacze uzyskują uprawnienia i kompetencje do podjęcia pracy w zawodzie logopedy w placówkach medycznych, oświatowych oraz pomocy społecznej, zgodnie z etycznymi zasadami udzielania takiej pomocy,
wykłady i ćwiczenia prowadzone są przez logopedów, psychologów, terapeutów, lekarzy, praktyków, na co dzień zajmujących się tematyką logopedii.
Wprowadzenie do logopedii
Biologiczne podstawy mowy i myślenia; anatomia i fizjologia układu nerwowego.
Medyczne podstawy logopedii, neurologia, neonatologia i fizjoterapia w logopedii;
Podstawy audiologii i foniatrii; zaburzenia głosu; podstawy ortodoncji.
Elementy psychopatologii i psychiatrii, zaburzenia genetyczne i niepełnosprawności sprzężone
Językoznawcze podstawy logopedii
Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego; fonetyka akustyczna i wizualna
Teoretyczne podstawy wiedzy o języku, podstawowe zagadnienia z zakresu słowotwórstwa języka polskiego, składnia i fleksja języka polskiego.;
Podstawowe pojęcia i główne teorie socjolingwistyki.
Psychologiczno-pedagogiczne podstawy logopedii i działań profilaktyczno- wspomagających; podstawy neuropsychologii.
Rozwój i kształtowanie mowy dziecka
Psychologiczne uwarunkowania rozwoju języka i myślenia dziecka, dwujęzyczność i jej rodzaje oraz konsekwencje dwujęzyczności dla rozwoju dziecka
Integracja sensoryczna w rozwoju mowy i przyswajaniu języka.
Metody pedagogiczne w terapii logopedycznej
Metody komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC); metoda fonogestowej wizualizacji mowy (Cued Speech);
Podstawy języka migowego
Profilaktyka logopedyczna.
Logorytmika.
Logopedia międzykulturowa, artystyczna, rola komputera, mediów i nowych technologii w terapii logopedycznej.
Zasady organizacji pomocy logopedycznej, warsztat pracy logopedy.
Specyficzne trudności w rozwoju i uczeniu się - teoria dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia. (przyczyny, objawy, ryzyko dysleksji, profilaktyka).
Praktyki
Liczba godzin: 550h zajęć dydaktycznych + 180h praktyki zawodowej
Informacje dodatkowe
Warunek przyjęcia na studia: wykształcenie wyższe magisterskie; w procesie rekrutacji kandydaci składają oświadczenia potwierdzające posiadanie przygotowania pedagogicznego oraz zaświadczenie od logopedy, foniatry lub laryngologa o braku przeciwwskazań do wykonywania zawodu logopedy. Czas trwania: 4 semestry Dni uczęszczania: poniedziałki, wtorki (dodatkowo wybrane piątki w I semestrze nauki) w godzinach: 16:15-20:30 Podstawa zaliczenia: Studia kończą się egzaminami zaliczającymi poszczególne semestry nauki. Część zajęć w formule online (Blended learning).
Organizator studiów zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w programie studiów.
Studia mają na celu praktyczne i teoretyczne przygotowanie słuchaczy do pracy z dziećmi i dorosłymi wykazującymi różnego rodzaju nieprawidłowości funkcji komunikacyjnych. Jako logopeda-praktyk, specjalizujący się w terapii osób z zaburzeniami płynności mówienia, jestem pod wrażeniem programu studiów, który ma charakter interdyscyplinarny, co sprawia, że obejmuje blok przedmiotów medycznych, językoznawczych, psychologicznych i ściśle terapeutycznych w zakresie zaburzeń mowy, głosu i słuchu.
Katarzyna Ploch Wykładowca Akademii WSB Logopeda w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Świętochłowicach Założycielka Klubu Samopomocy Osób Jąkających się
RATA
WYSOKOŚĆ RATY
TERMIN PŁATNOŚCI
wpisowe
300 zł
w dniu zapisu
I
1200 zł
do 5 marca 2025
II
1200 zł
do 5 kwietnia 2025
III
1200 zł
do 5 maja 2025
IV
1200 zł
do 5 czerwca 2025
V
1000 zł
do 5 września 2025
Ogółem
6100 zł
Istnieje możliwość ustalenia indywidualnych rat.
Osoby zainteresowane otrzymaniem faktury proszone są o wypełnienie WNIOSKU
Centrum Studiów Podyplomowych i Szkoleń tel. 32 295 93 11 tel. 32 295 93 95 Koordynator Studiów: Karina Skóra e-mail: kskora@wsb.edu.pl