E-DUST - Orientacja zawodowa na pograniczu polsko – słowackim w sytuacjach nadzwyczajnych, w tym pandemii COVID -19



  • Tytuł projektu

    „E-DUST - Orientacja zawodowa na pograniczu polsko – słowackim w sytuacjach nadzwyczajnych, w tym pandemii COVID - 19”

  • Opis projektu

    Na obszarze pogranicza polsko-słowackiego funkcjonowanie oświaty na poziomie podstawowym i średnim podlega bezpośrednio administracji samorządowej. Samorządy wpływają na kształt polityki oświatowej pogranicza, współpracę szkół i samorządów, dlatego tak ważna jest znajomości możliwości w zakresie kształcenia zawodowego, specjalistycznego na pograniczu PL-SK, oraz oczekiwań rynku pracy. Wstępne analizy danych na pograniczu polsko-słowackim w Polsce w 2021 (pow. Żywiecki i w Republice Słowackiej Čadca), wskazują na zawody deficytowe (powiat żywiecki) takie jak: nauczyciele praktycznej nauki zawodu, nauczyciele przedmiotów zawodowych, szkół specjalnych i oddziałów integracyjnych, (murarze i tynkarze i inne).Wstępna analiza przyczyn wskazuje iż w rejonie transgranicznym występuje(ją) :
    1. Brak wzajemnej informacji o rynku pracy, zawodach deficytowych, możliwości edukacji zawodowej.
    2. Niewystarczające kompetencje nauczycieli, doradców zawodowych do kształcenia w zakresie orientacji zawodnej.
    4. Niewystarczająca interdyscyplinarność kształcenia, brak horyzontalnego podejścia do kształtowania umiejętności ucznia na poszukiwanie oferty kształcenia zawodowego, miejsca pracy w regionie transgranicznym.
    5. Brak spójności programów edukacyjnych w zakresie orientacji zawodowej na różnych poziomach kształcenia.
    6. Brak w ofercie kształcenia na pograniczu komplementarności i zgodności z potrzebami rynku transgranicznego.
    7. Tradycyjne metody kształcenia, niska absorpcja innowacyjnych form kształcenia, np. hybrydowego, dualnego w powiązaniu z pracodawcą.
    Sytuacja jest niepokojąca, z uwagi na nie wykorzystywanie potencjału strukturalno–organizacyjnego i kapitału społecznego w zakresie kształcenia zaw. w rejonie transgranicznym. Projekt ma służyć przygotowaniu nauczycieli szkół ponadpodstawowych, przedstawicieli organów prowadzących szkoły, instytucji, w tworzeniu transgranicznej oferty edukacji zawodowej, rynku pracy w normalnej i nadzwyczajnej sytuacji, np. pandemii COVID -19 za pomocą nowoczesnych metod nauczania w systemie on-lin. Przeprowadzone działania umożliwią nauczycielom orientacji zawodowej, przedstawicielom organów prowadzących szkoły, instytucji i organizacji edukacji, rynku pracy przygotować uczniów do świadomego i samodzielnego wyboru kolejnego etapu kształcenia zawodowego, miejsca pracy, z uwzględnieniem oczekiwań rynku, zdolności i predyspozycji uczniów na pograniczu PL-SK.
    Szkolenia dostarczą wiedzy w jak najbardziej efektywny sposób organizować kształcenie w sytuacjach nadzwyczajnych oraz jak wykorzystać wypracowane dobre praktyki w przyszłości. Dodatkowo dostarczą konkretnej wiedzy za pomocą jakich metod, na bieżąco dostosowywać ofertę edukacyjną do zmieniających się warunków. Szkolenia przyczynią się do wygenerowania szans na lepsze powiązanie ponadobowiązkowej oferty edukacyjnej z możliwością zatrudnienia w opartym na wspólnym dziedzictwie sektorze usługowym, a jednocześnie pozwolą w większym stopniu wykorzystać zasoby pogranicza.

  • Cele projektu

    Celem ogólnym mikroprojektu jest podniesienie poziomu i wzrost jakości edukacji w zakresie orientacji zawodowej, a w konsekwencji edukacji (specjalistycznej i zawodowej), co pozwoli na kształtowanie właściwego transgranicznego rynku pracy na pograniczu polsko-słowackim. Cel zostanie osiągnięty poprzez przeszkolenie co najmniej 40 dorosłych mieszkańców pogranicza polsko-słowackiego (nauczycieli, pracowników jednostek samorządu terytorialnego i ich jednostek organizacyjnych). Realizacja projektu wpłynie pozytywnie na poszerzenie oferty edukacyjnej zawodowej, ofert miejsc pracy na pograniczy PL-SK oraz zwiększenie liczby osób uczestniczących w mikroprojektach na rzecz uczenia się prze całe życie. Uczestnicy zdobędą wiedzę w zakresie orientacji zawodowej, możliwości kształcenia specjalistycznego, oczekiwań transgranicznego rynku pracy, zawodów deficytowych, nadwyżkowych, możliwości hybrydowego kształcenia w sytuacjach nadzwyczajnych po obu stronach pogranicza, na pograniczu lub w ramach współpracy szkół, instytucji, samorządów i pracodawców. Będzie to wiedza teoretyczna i praktyczna, która będzie promowana także wśród mieszkańców pogranicza. Nastąpi zwiększenie poziomu poczucia bezpieczeństwa społecznego, poprzez modelowanie rynku pracy na pograniczu, co przyczyni się do zapobiegnięcia zjawiska wyludniania się pogranicza, w szczególności odpływu ludzi młodych w wieku produkcyjnym. Powstały program szkoleń odpowiada na realne zapotrzebowanie organów prowadzących szkoły, jednostek samorządu terytorialnego i ich jednostek organizacyjnych, które podczas konsultacji prowadzonych na etapie tworzenia wniosku zgłosiły konieczność przeszkolenia pracowników we wskazanej powyżej problematyce. Oferta jest skierowana do uczestników ze strony PL i SK i jest uniwersalna, zdobyte kwalifikacje są niezbędne po stronie PL I SK oraz będą wykorzystywane po obu stronach granicy, a korzyści z realizacji przedsięwzięcia będą odczuwalne po obu stronach granicy.

    Cel szczegółowy 1. Poprawa jakości transgranicznej edukacji specjalistycznej i zawodowej. Rozwój wiedzy specjalistycznej, umiejętności i kompetencji zawodowych uczestników projektu w zakresie orientacji zawodowej, kształtowania transgranicznego rynku edukacji zawodowej i pracy. Cel ten realizuje założenia celu ogólnego. Dzięki realizacji projektu zwiększy się poziom wiedzy specjalistycznej uczestników, co przełoży się na wskazanie atrakcyjności w zakresie kształcenia zawodowego specjalistycznego i oferty polsko-słowackiego rynku pracy.
    Cel szczegółowy 2. Poprawa poziomu wykorzystania zasobów ludzkich na pograniczu w wyniku rozwoju edukacji orientacji zawodowej, kształcenia zawodowego specjalistycznego, zwiększające możliwości uczenia się przez całe życie. Cel ten realizuje założenia celu ogólnego poprzez zwiększenie możliwości edukacji ciągłej, poprzez stworzenie modelowego rozwiązania edukacyjnego w zakresie współpracy szkół pogranicza, przedstawicieli samorządów-organów prowadzących szkoły, instytucji i organizacji w tworzeniu transgranicznej oferty edukacyjnej i pracy. Opracowanie publikacji edukacyjno-naukowej (również w wersji elektronicznej), będzie stanowiło podstawę do dalszej edukacji w tym zakresie na obszarze pogranicza.
    Cel szczegółowy 3. Wykorzystanie nowoczesnych metod edukacji zdalnej w systemie on-line w sytuacji nadzwyczajnej np. pandemii COVID -19 w orientacji zawodowej. Nabywanie umiejętności do przejścia z mobilności stałej do systemu mobilności zdalnej. Powiązanie oferty edukacyjnej zawodowej specjalistycznej, z możliwością zatrudnienia na transgranicznym rynku pracy, poprawiających wykorzystanie wspólnego polsko-słowackiego dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego w cele rozwoju pogranicza. Cel ten realizuje założenia celu ogólnego, gdyż przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego pogranicza zgłosili zapotrzebowanie na przeszkolenie pracowników w zakresie orientacji zawodowej z wykorzystaniem kształcenia zdalnego.

  • Dofinansowanie

    Projekt pn. „E-DUST - Orientacja zawodowa na pograniczu polsko – słowackim w sytuacjach nadzwyczajnych, w tym pandemii COVID - 19” współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Interreg V-A Polska - Słowacja 2014 – 2020 (85%) oraz ze środków budżetu państwa (5%).