Historia fabryki MAZ bierze swój początek od 9 sierpnia 1944 roku, kiedy to Państwowy Komitet Obrony ZSRR przyjął postanowienie o budowie w Mińsku fabryki montażu samochodów. W październiku 1947 roku fabryka zmontowała pierwszych pięć MAZów. Seryjną produkcję samochodów zorganizowano od 1948 roku. Obecnie „MAZ” Spółka Akcyjna - to największe państwowe przedsiębiorstwo Republiki Białoruś produkujące sprzęt samochodowy o dużej ładowności. Fabryka jest samodzielnym podmiotem gospodarczym z prawem osoby prawnej i prowadzi swą działalność zgodnie ze Statutem przedsiębiorstwa, wchodzi w charakterze przedsiębiorstwa wzorcowego w skład Zjednoczenia Produkcyjnego „BelavtoMAZ”. Według spisu średnia liczebność pracowników fabryki wynosi około 23 000 osób.

Gama produkowanych samochodów obejmuje ciągniki siodłowe, skrzyniowe, średniotonażowe samochody niskoramowe, wywrotki, samochody dłużycowe, asortymentowe, samochody uterenowione, samochody-podwozia pod kompletowanie wszelkiego typu sprzętu specjalnego i urządzeń. Układy kół jezdnych (liczba wszystkich kół x liczba kół pędnych) wyżej wymienionego sprzętu samochodowego wykonywane są w wersjach: 4x2, 4x4, 6x4, 6x6. Ogółem MAZ produkuje około 400 modyfikacji różnych samochodów. W okresie funkcjonowania fabryka opanowała 5 rodzin samochodów ciężarowych do przewożenia ciężkich maszyn. Piąta generacja samochodów całkowicie spełnia warunki europejskich wymogów ekologicznych EURO-4 . Na chwilę obecną trwają pracy nad wdrożeniem do produkcji samochodów i autobusów, odpowiadających normam EURO-5.
Do chwili obecnej Mińska Fabryka Samochodów pozostaje jedyną na świecie fabryką samochodów, która produkuje również tabor holowany (przyczepy i naczepy). Umożliwia to opracowanie i produkowanie ciągników całkowicie zunifikowanych z naczepami, a samochody skrzyniowe – z przyczepami. Sprzęt przyczepny (jedno-, dwu-, trzyosiowy) może być wyposażony w nadwozia z opończą, sztywne i izotermiczne (z izolacją cieplną); przyczepy-platformy stosuje się pod posadowienie różnego sprzętu specjalnego.
W 1994 roku fabryka rozpoczęła produkcję miejskich, podmiejskich i międzymiastowych autokarów na licencji niemieckiej firmy „Neoplan”. W 2001 roku MAZ opanował również produkcję trolejbusów.
Oprócz sprzętu samochodowego fabryka produkuje części zapasowe do niego, gotowe zespoły, detale i półprodukty w kooperacji międzyzakładowej, specjalne wyposażenie technologiczne, narzędzia, artykuły powszechnego użytku, świadczy usługi dla ludności i instytucji postronnych.
Produkowane przez fabrykę wyroby posiadają świadectwa zgodności, co świadczy o ich dość wysokim poziomie technicznym i jakości. Przy projektowaniu, opracowaniu, produkcji, montażu i obsłudze samochodów wdrożono model systemu zapewnienia jakości zgodnie z Normą Techniki Bezpieczeństwa ISO 9001-2000, w produkcji przyczep – model systemu zapewnienia jakości zgodnie z Normą Techniki Bezpieczeństwa ISO 9001-2000. Sprzęt transportowy zapewnia spełnienie wymogów TIR i znajduje szerokie zastosowanie w przewozach międzynarodowych.
Wdrożenie systemu zapewnienia dobrej jakości, którego skuteczność potwierdzona została świadectwem zgodności wydanym przez uznaną na arenie międzynarodowej instytucję ds. certyfikacji, daje pewność zleceniodawcom, że przedsiębiorstwo nieprzerwanie produkuje wysokiej jakości wyroby, co gwarantuje dokładnie ustawiona organizacja produkcji, wysoki poziom kwalifikacji personelu i etyki zawodowej.
Fabryka ściśle współpracuje również z nauką w szerokim rozumieniu tego słowa. Specjaliści fabryki utrzymują kontakty z 50 naukowymi instytucjami RB i krajów WNP. Największy zakres badań naukowych w oparciu o umowy gospodarcze wykonywany jest z instytutami Akademii Nauk Białorusi i Politechniką. Sektor naukowo-badawczy fabryki zrzesza 4 jednostki konstrukcyjno-technologiczne, dział eksperymentalny, szereg centralnych laboratoriów zakładowych. Ponad 500 specjalistów fabryki bezpośrednio uczestniczy w prowadzeniu badań, we własnym zakresie rozwiązuje szereg kwestii naukowo-technicznych. Ciągle odnawiane są zasoby produkcyjnych środków trwałych, wdrażane nowe technologie.
Mińska Fabryka Samochodów obejmuje wszystkie rodzaje gałęzi przemysłu, właściwe nowoczesnym dużym fabrykom maszyn. Wśród nich odlewnictwo, kuźnictwo, tłocznictwo, spawalnictwo, obróbka mechaniczna, obróbka cieplna, lakiernictwo, montaż, produkcja narzędzi i własna produkcja obrabiarek.
Podstawowym zadaniem Mińskiej Fabryki Samochodów jest wytwarzanie konkurencyjnej produkcji, operatywne i reagowanie zawczasu na potrzeby rynku konsumenckiego w zakresie dalszego doskonalenia wytwarzanej i opracowywanej produkcji. Zbilansowanie polityki cenowej pozwala „MAZ” S.A. zająć godne miejsce wśród producentów sprzętu samochodowego w FR i krajach WNP, zapewnić dalsze zwiększanie swych mocy produkcyjnych.
Produkcja „MAZ” S.A. wysyłana jest na eksport do wielu krajów i dobrze prezentowała się w pracy w regionach Dalekiej Północy, pustyni Karakum i Sachary, w tropikach Afryki, Azji Południowo-Wschodniej i Ameryki, Dalekiego Wschodu, pampasach i górach Ameryki Łacińskiej. Sprzęt samochodowy MAZ wytwarzany jest z uwzględnieniem życzeń zleceniodawców w różnym zestawieniu. Partnerami fabryki przy dostawie akcesoriów są wiodące przedsiębiorstwa budowy maszyn na świecie. Mińska Fabryka Samochodów każdego roku uczestniczy w wystawach przeprowadzanych w 30 krajach na 4 kontynentach.