Działalność dydaktyczna

  • Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna

    Koncepcja kształcenia na jednolitych studiach magisterskich pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna została zbudowana o dwudziestopięcioletnie doświadczenie Uczelni w prowadzeniu działalności edukacyjnej, a przede wszystkim dobre praktyki w zakresie prawie dwudziestoletniego kształcenia na kierunku pedagogika I i II stopnia.

    Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, jednolite studia magisterskie trwają w Akademii WSB 9 semestrów (4,5 roku) i są studiami nauczycielskimi przygotowującymi do pracy z małymi dziećmi oraz uczniami klas początkowych (I-III) szkoły podstawowej. Program kształcenia na kierunku jest zgodny z rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dziennik Ustaw z 2019, poz.1450).

    Kierunek pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna realizowany w AWSB posiada profil praktyczny, co skutkuje zdecydowaną przewagą zajęć praktycznych nad ogólnoakademickimi. Oznacza to, że w procesie kształcenia przyszłych nauczycieli nacisk kładziony jest na nabywanie umiejętności praktycznych, związanych z przyszłym zawodem, w toku ćwiczeń i warsztatów. Dodatkowo studenci realizują liczne praktyki zawodowe, pod okiem opiekunów-praktyków w docelowym miejscu swojej pracy (przedszkole, szkoła). Praktyczny profil kierunku nie ogranicza w żaden sposób rozwoju naukowego studentów. Mogą oni już w trakcie studiów realizować badania naukowe pod opieką pracowników naukowych, a także działać w kołach naukowych.

    Program studiów powstał we współpracy z przedstawicielami otoczenia społeczno-gospodarczego, w tym szkół, przedszkoli, żłobków, w których najczęściej znajdują zatrudnienie absolwenci kierunku. Oczekiwania przyszłych pracodawców naszych absolwentów stanowią ważny element ewaluacji procesu kształcenia w kierunku podnoszenia jego jakości.

    Atutem kierunku jest kadra, którą stanowią nauczyciele akademiccy z dużym dorobkiem naukowym, cenionymi publikacjami, ale również doświadczeniem dydaktycznym i zawodowym. Wśród osób prowadzących zajęcia są czynni nauczyciele klas początkowych i nauczyciele przedszkoli, z placówek oświatowych Dąbrowy Górniczej, Sosnowca, Katowic, Siemianowic Śląskich, Gliwic i in. oraz dyrektorzy placówek oświatowych. Wśród kadry akademickiej są eksperci z ministerialnej listy rzeczoznawców, eksperci do spraw awansu zawodowego nauczycieli, recenzenci podręczników szkolnych, autorzy książek dla dzieci, standaryzowanych testów diagnostycznych dla etapu wczesnoszkolnego, programów terapeutycznych, pracownicy nadzoru pedagogicznego.

    Wpisanie koncepcji kierunku w szeroko pojętą współpracę z otoczeniem społeczno-gospodarczym skutkuje licznymi inicjatywami, o charakterze zawodowym, dydaktycznym i naukowym np.: projekt naukowy z Fundacją Elementarz „Szkoła ćwiczeń z elementarzem”, współpraca dydaktyczna ze „Szkołą jak Dom”, cykliczne fora metodyczne dotyczące wybranych obszarów edukacji dziecka organizowane w Akademii WSB (m.in. edukacja matematyczna 2023; edukacja środowiskowa 2024), spotkania z autorami i wydawcami literatury dla dzieci m.in. Wydawnictwo Literatura, konferencja naukowo- metodyczne na Targach Książki Katowice 2023 i in. Działaniom edukacyjnym towarzyszą wizyty studyjne w szkołach i przedszkolach, żłobkach (np. Katowice, Bzów, Sosnowiec), służące pogłębieniu współpracy z otoczeniem społeczno- gospodarczym i bezpośrednim kontaktom studentów z obszarem ich przyszłej pracy zawodowej.

    • oprac. dr hab. Agnieszka Weiner, prof. AWSB