dr hab. Klaudia Węc, prof. AWSB
Pedagożka, arteterapeutka, psychoanalityczka, Doktor habilitowana nauk społecznych, doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, profesor Akademii WSB w Dąbrowie Górniczej oraz profesor Politechniki Krakowskiej.
Od 2024 związana z Akademią WSB w Dąbrowie Górniczej pełni funkcję dyrektorki Instytutu Arteterapii, którego celem jest wdrażanie europejskich standardów kształcenia arteterapeutów oraz rozwój naukowo-badawczy arteterapii. Uzyskała członkostwo w ECArTE dla AWSB przygotowując interdyscyplinarny kierunek Arteterapii na studiach II oraz studia podyplomowe w zakresie: Arteterapii, Dramatoterapii, Edukacji Outodorowej z elementami arteterapii oraz Twórczej Resocjalizacji z elementami arteterapii. Działania te są te są zgodne ze strategią zrównoważonego rozwoju wdrażaną na AWSB. Najważniejszym z tych celów jest zachowanie dobrostanu człowieka oraz dbałość o zdrowie psychiczne włączając w to integrację środowiska akademickiego i wpływu na środowisko lokalne.
Wykształcenie, kwalifikacje, doświadczenie zawodowe
Absolwentka pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie. Stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki uzyskała w 2007 roku w Instytucie Badań Edukacyjnych w Warszawie, zaś stopień doktora habilitowanego w 2014 roku na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Kwalifikacje zawodowe zdobyła w klasie wokalnej Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia im. W. Żeleńskiego w Krakowie w klasie Janusza Kamińskiego, w Społecznej Szkole Baletowej w klasie Marty Mirockiej oraz jako wieloletnia tancerka Zespołu Pieśni i Tańca „Małe Słowianki w Krakowie. Kwalifikacje kliniczne uzyskała w podyplomowym Studium Psychoanalitycznym Krakowskiej Grupy Badawczej Psychoanalizy „Impuls Psychoanalityczny” przy współudziale L’ Ecole Freudienne w Paryżu uzyskując licencję psychoanalityka. Ma za sobą staż w specjalizacyjnym Zakładzie Psychoterapii Katedry Psychiatrii Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie jako ko-terapeuta w Wojewódzkim Ośrodku Leczenia Nerwic oraz w Krakowskim telefonie zaufania przy Wojewódzkim Specjalistycznym Zespole Opieki Zdrowotnej w Krakowie. Zatrudniona w Krakowskim Szpitalu Neuropsychiatrycznym im. J. Babińskiego Pracowała w Młodzieżowej Izbie Informacyjnej przy Centrum Młodzieży w Krakowie z młodzieżą kończącą edukację szkolną, młodymi bezrobotnymi oraz z młodzieżą szczególnie uzdolnioną w Krakowskim Młodzieżowym Towarzystwie Przyjaciół Nauk i Sztuk w Centrum Młodzieży w Krakowie. W ramach doskonalenia zawodowego ukończyła również studia podyplomowe z doradztwa zawodowego (2009), warsztaty z zakresu kształcenia modułowego (2011) oraz uzyskała Certyfikat Tutora I stopnia w Szkole Tutorów Akademickich Collegium Wratislaviense we Wrocławiu (2013). Od 2024 bierze udział w projekcie „Teaching Excellence - Program Rozwoju Kadry Dydaktycznej AWSB.
Działalność instytucjonalna i organizacyjna
Związana od 1995 roku z Politechniką Krakowską, gdzie w latach 2020-2023 kierowała Centrum Pedagogiki i Psychologii będącą Międzywydziałową Jednostką Politechniki Krakowskiej. Przez wiele lat prowadziła Pracownię Pedagogiczną specjalizującą się w kształceniu nauczycieli przedmiotów zawodowych oraz w dydaktyce szkoły wyższej. Inicjatorka Akademickiego Punktu Pomocy Psychopedagogicznej na Politechnice Krakowskiej, którym kierowała w latach 2000-2015, w którym od 2005 koordynowała program rozwoju osobistego dla środowiska studenckiego jako terapeutka-pedagożka. Od 2005 koordynatorka i członkini Rady Naukowej Programu Zintegrowanej Polityki Bezpieczeństwa w Małopolsce dla szkół i uczelni wyższych realizowanego przez Komendę Wojewódzkiej Policji w Krakowie przy współudziale Urzędu Miasta Krakowa. Celem programu było wdrażanie programu prewencyjnego mającego na celu zminimalizowanie sytuacji zagrożenia w szkołach ogólnokształcących oraz środowiskach studenckich w Małopolsce. Zakres działań programu obejmował nadzór badań socjo-pedagogicznych oraz szkolenie z zakresu metodologii badań w ramach Programu Zintegrowanej Polityki Bezpieczeństwa dla dyrektorów, koordynatorów i pedagogów gimnazjów krakowskich. W obszarze działań społecznych brała aktywny udział w projekcie Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Krakowie współfinansowanego z EFS-PO Kapitał Ludzki Małopolskie Partnerstwo instytucji w obszarze rynku pracy, edukacji i szkoleń: realizacja zadań grupy inicjatywnej w/w projektu Małopolskie Partnerstwo na rzecz Kształcenia Ustawicznego w zakresie promocji i wdrażania kierunków rozwoju uczenia się przez całe życie w Małopolsce. Była również członkiem Kapituły Programu Edukacyjna Gmina Małopolski, który promuje działania gmin na rzecz rozwoju mieszkańców. Wieloletnia ekspertka szkoleń dla nauczycieli z zakresu innowacji dydaktycznych, dydaktyki szkolnictwa zawodowego oraz szerokich zagadnień z zakresu rozwoju oraz kształcenia dziecka i dorosłego. W roku 2023 jako Kierowniczka CPiP PK zawarła porozumienie o współpracy ze Skarbem Państwa i Ministrem Edukacji i Nauki reprezentowanym przez pełnomocnika Ministra Edukacji i Nauki ds. Transformacji Cyfrowej w ramach Programu Laboratoria Przyszłości. W zakresie działań znalazła się wymiana wiedzy i umiejętności w obszarze doskonalenia kompetencji bazujących na kierunkach STEAM oraz wypracowanie wartościowej metodyki i scenariuszy lekcji w ramach programu Mobilne Laboratoria Przyszłości.
Międzynarodowa współpraca dydaktyczna i wdrożeniowa
W latach 2015-2023 związana z Uniwersytetem Ignatianum w Krakowie (UIK) realizując działania organizacyjne oraz badawcze w obszarze resocjalizacji i arteterapii. W latach 2015-2020 kierowała Katedrą Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji a w latach 2020-2023 Katedrą Arteterapii. Od roku 2016 koordynatorka działań w zakresie współpracy UIK z The European Consortium for Arts Therapies Education (ECArTE), W latach 2016-2017 pełniła funkcję dyrektorki i współorganizatorki Międzynarodowej Arteterapeutycznej Konferencji ECArTE. Została powołana przez Zarząd ECArTE do pełnienia funkcji ekspertki i konsultantki w zakresie arteterapii. Od roku 2018 członkini of the Working Group Education and Training ECArTE zajmującej się opracowaniem standardów oraz koordynacją działań w zakresie kształcenia Arteterapeutów w Europie. W roku 2019 otrzymała osobiste zaproszenie od Mrs. Karen Pence (The Second Lady of the USA) na Międzynarodową sesję poświęconą Arteterapii w Polsce do Rezydencji Ambasador USA w Warszawie. Inicjatorka Ignacjańskich Dni Arteterapeutycznych, wielu warsztatów oraz wykładów z zakresu arteterapii. Autorka pierwszego w Polsce programu studiów magisterskich na kierunku Arteterapii akredytowanego przez Ministerstwo Szkolnictwa Wyższego. Studia afiliowane przez ECArTE (London). Kierunek studiów zatwierdzony przez PAKA na podstawie uchwały nr 766/2020 wydanej przez Prezydium Polskiej Komisji Akredytacyjnej z dnia 22 października 2020 r. W roku 2022 podpisała porozumienie o współpracy w ramach rozwoju arteterapii z Uniwersytetem Śląskim w Katowicach Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji w Cieszynie a Katedrą Arteterapii Wydziału Pedagogicznego UIK.
Stypendia i nagrody
Dwukrotna stypendystka Politechniki Krakowskiej oraz pięciokrotna laureatka nagród rektorskich za osiągnięcia naukowe i organizacyjne. Obecnie stypendystka Akademii WSB w Dąbrowie Górniczej w projekcie badawczym „Arteterapia w działaniu. Transmetodologia jako nowy paradygmat badań nad arteterapią”.
Działalność naukowa, badawcza i dydaktyczna
Udział w międzynarodowych projektach badawczych, dydaktycznych oraz rozwojowych w Anglii (Notthingham Trent University), Szkocji (Queen Margaret University, Edinburgh), Holandii (University of Applied Sciences - HAN, Nijmegen/ University of Applied Sciences Leiden), Francji (Université de Paris Institute of Psychology), Belgii (Artevelde University Gent), Hiszpanii (Uniwersytet Alcala de Henares), Grecji (Aristotle University of Thessaloniki), Łotwie (Rēzekne Academy of Technologies) oraz Słowacji (Uniwersytet Katolicki Słowacja, Ruženberk). W rozwoju naukowym ma na swoim koncie udział w grantach naukowych, projektach badawczych, dydaktycznych oraz rozwojowych. W latach 1996-1998 prowadziła prace badawcze w klinicznym kartelu Ecole Europpenne de Psychanalyse: Le graphe du desir, Mathematisation de la pulsion et epa nouissement du transfert, a w latach 1999-2001 w kartelu LECTURES FONDAMENTALES: Complexe d’Edipe, Fonction du Nom du Pere et dialectique du desir. W roku 2006 uzyskała grant KBN na realizację indywidualnego projektu badawczego pt. Radykalność humanistyczna w pedagogice a psychoanalityczne konteksty w sporze o kompetencje wychowawcze. Wzięła udział w międzynarodowym projekcie badawczym na lata 2007-2013 pt. „Nauka – Sztuka – Edukacja opracowanie i upowszechnienie innowacyjnego modelu diagnozy, metod, form pracy i opieki nad uczniem zdolnym plastycznie” (współfinansowany z funduszy UE). W latach 2011-2012 udział w projekcie „Nauczyciel na 6+” realizowanym przez Wyższą Szkołę Przedsiębiorczości i Marketingu w Chrzanowie współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego. W latach 2011-2015 udział w projekcie „Politechnika XXI wieku Program rozwojowy Politechniki Krakowskiej - najwyższej jakości dydaktyka dla przyszłych polskich inżynierów. Brała udział w międzynarodowym projekcie badawczym Instytutu Filozofii i Socjologii PAN: Dzieje polskiej psychoanalizy w kontekście kulturowym, literackim, polityczno-społecznym (1900-2013), finansowanym przez MNiSW w ramach Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki. Autorka projektu badawczego „Arteterapia i twórcza resocjalizacja w perspektywie rozwoju nauk pedagogicznych” realizowanego na UIK.
Członkostwa i funkcje eksperckie
Współpraca z instytucjami badawczymi: The International Institute for Hermeneutics - Senior Associate Fellows, Komisja ds. Spraw Repozytorium Narzędzi Nadawczych przy Sekcji Metodologicznej KNP PAN (2024-2027); Komisja Nauk Pedagogicznych PAN Zespół Pedagogiki Młodzieży - koordynator Zespołu badawczego podejmującego temat “Młodzież wobec transgresyjności kultury, transgresyjności kultury, kryzysu podmiotu oraz przemian tożsamości” (2020-2024); Komisja Nauk Pedagogicznych PAN Zespół Teorii Wychowania - członek (2016-2020); Komisja Nauk Pedagogicznych PAN oddział w Krakowie - członek (2016-2024); Towarzystwo Pedagogiki Filozoficznej im. B. Trentowskiego: Towarzystwo Pedagogiki Filozoficznej im. Bronisława F. Trentowskiego – członek (2014-2020); Rada Naukowa czasopisma „Chowanna”. Jest honorowym członkiem Stowarzyszenia Arteterapeutów Polskich „Kajros”, gdzie pełniła funkcję przewodniczącej Sekcji Arteterapii Psychoanalitycznej. Członek honorowy Stowarzyszenia Terapeutów Sztuki „KAJROS”.
Publikacje naukowe
Autorka monografii naukowych i artykułów z zakresu arteterapii, pedagogiki krytycznej, psychoanalizy, filozofii wychowania i hermeneutyki edukacyjnej. Jako badaczka koncentruje się na zagadnieniach podmiotowości, arteterapii, twórczej resocjalizacji, filozofii wychowania, hermeneutyki oraz filozoficznych aspektów doświadczenia edukacyjnego. W wymiarze praktyki edukacyjnej podejmuje problematykę rozwoju człowieka, graniczności i transgresyjności zachowań ludzkich oraz topologicznego modelu organizacji praktyki pedagogicznej. Od wielu lat zajmuje się recepcją psychoanalizy nurtu Lacanowskiego do teorii i praktyki pedagogicznej. Jest autorką wielu artykułów z zakresu rozwoju człowieka, kryzysów tożsamości osadzonych w nurcie pedagogiki krytycznej i psychoanalitycznej. Regularnie recenzuje prace habilitacyjne, doktorskie i wydawnicze z zakresu pedagogiki, edukacji artystycznej, resocjalizacji i psychoanalizy.
- https://orcid.org/0000-0002-1659-3205
- https://ludzie.nauka.gov.pl/ln/profiles/2PdF5nV1pEs
- https://independent.academia.edu/KlaudiaW%C4%99c
- https://scholar.google.com/citations?user=b6PzH-YAAAAJ&hl=pl