A-
Zmniejsz czcionkę
A+
Zwiększ czcionkę
Powiększ kursor
Pomniejsz kursor
Tłumacz migowy
Zmień kontrast
Przywróć ustawienia

Skład Katedry

Pracownicy naukowo-dydaktyczni:

KIEROWNIK: dr hab. Marek Walancik

Więcej

prof. dr hab. Jerzy Kochanowicz

Doktorat uzyskał w Philosophisch-Theologische Hochschule Sankt Georgen we Frankfurcie nad Menem, a habilitację – w Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. W 2023 roku otrzymał tytuł profesora nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika.

Jerzy Kochanowicz odbył staże naukowe w Canisius College w Buffalo (USA), Fordham University w Nowym Jorku, Bayerische Staatsbibliothek w Monachium, St. Andrews University (Szkocja). Prowadził zajęcia dla studentów w ramach programu Erasmus w: Pädagogische Hochschule we Wiedniu, w Università degli Studi di Siena (Arezzo), w Universita del Salento (Lecce), w Evangelische Hochschule w Dreźnie, w University of Hradec Králové, w Università degli Studi di Catania oraz w Mykolas Romeris University w Wilnie.

Wyniki swoich badań naukowych z zakresu historii edukacji, pedagogiki religii oraz edukacji międzykulturowej prezentował w czasie konferencji naukowych organizowanych przez uniwersytety w Portugalii, we Włoszech, w Czechach, na Litwie i w Polsce.

W latach 2021-2023 Jerzy Kochanowicz uczestniczył jako badacz w projekcie ED-ON: Intercultural Education in the Age of Distance Learning Erasmus+ Strategic Partnership in Higher Education Sector (KA226). Liderem tego projektu była Akademia WSB, a partnerami: Mykolo Romerio Universitetas (Litwa), Ostravska Univerzita (Czechy), Fin Edu Consult Oy (Finlandia).

Prof. Kochanowicz wypromował sześciu doktorów pedagogiki (w tym jednego z Włoch).

Aktualnie reprezentuje Polskę w komitecie zarządzającym Akcji COST nr CA21120: History of Identity Documentation in European Nations: Citizenship, Nationality and Migration.

Najnowsze publikacje:

  • Education in Jesuit boarding schools for nobles in Połock (1772-1820), “History of Education & Children’s Literature”, 2020, XV, 2, s. 541-561 (współautorka: B. Topij-Stempińska).
  • Kształcenie młodzieży w kolegiach jezuickich Rzeczypospolitej Obojga Narodów, Wrocław 2021.
  • Sycylijskie kopalnie siarki jako nie-miejsca pamięci o niewolniczej pracy dzieci, w: Człowiek i miejsce. Księga pamiątkowa z okazji jubileuszu 80. Urodzin Profesora Wojciech Kojsa oraz 15-lecia istnienia Katedry Pedagogiki w Akademii WSB, red. J. Kochanowicz, M. Walancik, Dąbrowa Górnicza 2021.
  • Minority strategies while having contact with host culture, w: K. Walancik (red.), Educational Strategies in Online Intercultural Education, Dąbrowa Górnicza 2023, s. 10-16.
  • Power and violence in Ignatian Education. “Studia z Teorii Wychowania” 2023, XIV (2, 43), s. 369-386.

Kontakt e-mail: jkochanowicz@wsb.edu.pl

 

Więcej

prof. dr hab. Janusz Andrzej Majcherek

Jestem profesorem filozofii i doktorem socjologii, pracuję w Katedrze Pedagogiki, więc naturalnym moim obszarem zainteresowań naukowych są zagadnienia interdyscyplinarne, lokujące się na pograniczu wielu dyscyplin. Moje badania i publikacje dotyczą zwłaszcza filozofii i socjologii kultury, ale obejmują też filozofię społeczną i polityczną, etykę, a nawet ekonomię i oczywiście pedagogikę, zwłaszcza w jej aspektach filozoficznych i socjologicznych.

Jako ekspert i publicysta popularyzuję wiedzę i komentuję zagadnienia społeczne i polityczne, m.in. w „Polityce”, „Gazecie Wyborczej”, „Newsweeku”, TVN24, Radio TOK FM, Radio Nowy Świat, a także dla niemieckojęzycznego portalu „Polen-Analysen”. W przeszłości współpracowałem z innymi czasopismami i portalami, moje ówczesne opracowania i analizy można wciąż znaleźć na stronach internetowych.

Jestem laureatem Nagrody Kisiela 2003, nagrody Grand Press za najlepszy tekst publicystyczny 1999 r. (artykuł „Poprawka z historii”, pierwodruk w „Rzeczpospolitej”) oraz nagrody Allianz w kategorii media w 2010 r.

Ze studentami Akademii WSB dzielę się swoją wiedzą z filozofii, etyki i antropologii kulturowej, prowadzę także wykłady monograficzne dla doktorantów.

Dotychczasowe publikacje książkowe:

  • Źródła bogactwa i biedy ludzi i ich zbiorowości na nowo zanalizowane, 2022
  • Człowiek, przyroda, moralność, 2018
  • Bóg bez znaczenia, 2015
  • Etyka powinności, 2011
  • Kultura, osoba, tożsamość, 2009
  • Demokracja, przygodność, relatywizm, 2007
  • Źródła relatywizmu w nauce i kulturze XX wieku. Od teorii względności do postmodernizmu (rozprawa habilitacyjna), 2004
  • W poszukiwaniu nowej tożsamości, 2000
  • Pierwsza dekada III Rzeczypospolitej, 1999
  • Relatywizm kulturowy. Uwarunkowania i konsekwencje pewnej doktryny, 1995

Ważniejsze artykuły i rozdziały w innych książkach:

  • Binarny i spektralny model tożsamości, „Przegląd Socjologii Jakościowej” 1/2023
  • Dysforia płciowa preadolescentów i adolescentów jako wyzwanie pedagogiczne, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny” 2/2022
  • Optymizm pedagogiczny wobec tragicznej wizji natury ludzkiej, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1/2022
  • Dilemmas of Ethical Extensionalism, w: Contemporary Moral Dilemmas Dorota Probucka (ed.), Peter Lang GmbH, 2019
  • Kulturowe bariery dyslokacji zasobów ludzkich jako metody redukcji nierównowagi demograficznej, „Studia Ekonomiczne. Gospodarka, Społeczeństwo, Środowisko”  nr 1/2018
  • Liberalizm wobec polaryzacji politycznych, „Argument. Biannual Philosophical Journal”  vol. 8, nr 1/2018
  • Trwanie, nuda, zmiana,  „Kultura i Rozwój” nr 4/2018
  • Czy bonobo mogą nas nauczyć etyki? „Edukacja Humanistyczna” 2/2016
  • Dylematy i paradoksy etycznego ekstensjonalizmu, „Argument. Biannual Philosophical Journal” 1/2015
  • Hipertrofia moralności jako instrument biowładzy, „Studia Philosophica Wratislaviensia” 2/2015
  • Kłamstwo a dobro, „Edukacja etyczna” 7/2014
Więcej

prof. dr hab. Mirosława Nowak-Dziemianowicz

Więcej

dr hab. Artur Fabiś, prof. AWSB

Filolog germański z pierwszego wykształcenia, pedagog, andragog, gerontolog.

Doktor habilitowany w dziedzinie nauk społecznych, w dyscyplinie pedagogika, specjalność: gerontologia i andragogika (Uniwersytet Szczeciński). Profesor Akademii WSB w Dąbrowie Górniczej. Zainteresowania badawcze koncentrują się wokół procesów uczenia się w dorosłości, szczególnie w starości. Centralnym zagadnieniem jest proces przygotowania się do zadań rozwojowych i pełnienie ról w dorosłości. Szczególnym aspektem są problemy i troski egzystencjalne  wynikające ze świadomego, dojrzałego doświadczania dorosłości. Zainteresowania metodologiczne ukierunkowane zostały na badania jakościowe ze szczególnym uwzględnieniem przekazu epistolarnego. Członek Zarządu Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego w latach 2008-2022; Inicjator, założyciel, a obecnie Wiceprezes Stowarzyszenia Gerontologów Społecznych; Członek Zarządu Oddziału PTP w Dąbrowie Górniczej. Założyciel UTW w Mysłowicach. Założyciel i Redaktor Naczelny czasopisma Exlibris Biblioteka Gerontologii Społecznej. Inicjator i kierownik wielu konferencji naukowych lokalnych, ogólnopolskich i międzynarodowych. Inicjator, organizator, a później współorganizator kolejnych edycji Zakopiańskich Konferencji Andragogicznych.

Realizator projektów badawczych statutowych, w ramach Erasmus plus czy ministerialnych związanych z tematyką starzenia się, przekazu międzypokoleniowego, a ostatnio z zakresu migracji i wsparcia osób w kryzysach. Kierownik takich projektów badawczych jak międzynarodowy (Austria, Włochy, Finlandia, Litwa, Rumunia, Ukraina, Polska) mentUwell - Preserving youth mental wellbeing in wartime migration crisis, czy krajowy Diagnoza potrzeb edukacyjnych i otwartości na nowoczesną dydaktykę seniorów. Nowy model edukacyjny uniwersytetów trzeciego wieku w Polsce.

Autor i współautor kilku monografii z zakresu gerontologii społecznej i andragogiki komparatystycznej. Najważniejsze z nich to Troski egzystencjalne w starości. Ujęcie geragogiczne; Ludzka starość; Starzenie się i starość w perspektywie pracy socjalnej. Redaktor kilkunastu prac zbiorowych z zakresu edukacji dorosłych i gerontologii społecznej, autor i współautor wielu artykułów naukowych w polskich i zagranicznych czasopismach także indeksowanych w bazie SCOPUS i Web of Science).
Ostatnie publikacje znajdują się w renomowanych polskich i zagranicznych czasopismach, takich jak: Media, War and Conflict; Ageing International czy Rocznik Andragogiczny.

Kontakt e-mail: artur.fabis@wsb.edu.pl

 

Więcej

ks. dr hab. Andrzej Nowicki

Więcej

dr hab. Małgorzata Orłowska, prof. AWSB

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego – IPSiR, Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.

Pedagog społeczny, pedagog resocjalizacyjny. Zajmuje się procesami i obszarami marginalizacji i wykluczenia, procesami i instrumentami inkluzji oraz partycypacji społecznej – w tym pracą socjalną i czasem wolnym, wychowaniem resocjalizującym.

Autorka nowatorskiej koncepcji spostrzegania czasu wolnego jako wskaźnika poziomu partycypacji społecznej.

Autor, współautor i redaktor 19 publikacji książkowych i zeszytów naukowych oraz ponad 100 artykułów w recenzowanych monografiach i czasopismach w Polsce i za granicą.

Do znaczących należą m.in. [autor, współautor, redaktor]

  • Przymus bezczynności – studium pedagogiczno-społeczne czasu wolnego bezrobotnych, (2007)
  • Sytuacja dzieci w rodzinach objętych pomocą społeczną w wybranych dzielnicach Warszawy (2010)
  • Skazani na wykluczenie (2005)
  • Czas wolny jako środowisko życia – perspektywa pedagogiczna. [współautor J.Błeszyński] (2016)   
  • Czas wolny w służbie niepełnosprawnych [współautor J.Błeszyński] (2018)
  • Seria wydawnicza „Młodzież – między partycypacją a (samo)wykluczeniem” (4 tomy) [współredakcja A. Cybal-Michalska, A. Gromkowska-Melosik, W. Segiet, M. Walancik]
  • Mój świat międzyepoki - świadectwo czasu epidemii w percepcji studentów studiów doktoranckich AWSB (2022)
  • Redaktor tematyczny numerów czasopism:
    • "Forum Scientiae Oeconomia" Vol. 4 (2016) Special Issue No. 2: Social justice as an economic paradigm of modern societies, (Theme editor)
    • „Pedagogika Społeczna” nr. 1 (2023): Praca socjalna wobec wyzwań XXI wieku [współredakcja A. Ostrowska]
    • „Pedagogika Społeczna” nr 1 – 2 (2021): tom poświęcony ludziom niepełnosprawnym [współredakcja K. Wódz]
  • Prowadzenie międzyuczelnianego zespołu badawczego – „Między partycypacją a wykluczeniem” – w ramach Sekcji Pedagogiki Młodzieży KNP PAN oraz Zespołu Pedagogiki Młodzieży pod kierunkiem prof. A. Cybal-Michalskiej
    • W jego ramach powstały 4 publikacje w serii wydawniczej Młodzież – między partycypacją a (samo)wykluczeniem

Udział w znaczących konferencjach (2022-2023)

  • XX Jubilee Annual International Conference of the Bulgarian Comparative Education Society, 21 – 24 June 2022, Conference theme: Towards the Next Epoch of Education - Keynote Speaker; referat proszony
  • Narodowa Akademia Nauk Pedagogicznych Ukrainy, Instytut Edukacji Pedagogicznej i Edukacji Dorosłych imienia I. Zyazyuna, 23.03.2023, Kijów; temat konferencji: Rozwój nauki i praktyki pedagogicznej w warunkach wojny i powojennych
  • Specifické Aspekty Zdravotní Péče V Penitenciární A Resocializační Praxi, Uniwersytet Jana Amosa Komeńskiego w Pradze 18.04.2023, Członek komitetu naukowego
  • XXXV Letnia Szkoła Młodych Pedagogów Komitet Nauk Pedagogicznych PAN oraz Akademia WSB (gospodarz Szkoły) 4-9.09.2022; referat proszony
  • Praca socjalna w Polsce. Wokół wolności i obywatelskości; UW – IPSIR 22.04.2022
  • Ethics and Education, 17-19 November 2023,University of Warsaw
  • Educational Approaches, Children as Peacemakers Educational Approaches in Divided Societies; 8—10 October 2023 in Sarajevo

Propagowanie idei pedagogiki społecznej w mediach – TVP.

Recenzent książek i artykułów naukowych, grantów, ekspertyz naukowych, stały recenzent w czasopismach i członek rad naukowych.

Recenzent prac doktorskich i habilitacyjnych w Polsce, Czechach i na Ukrainie

Kontakt: MOrlowska@wsb.edu.pl

 

Więcej

dr hab. Eugenia Rostańska, prof. AWSB

Z wykształcenia polonista i pedagog szkolny, nauczyciel dyplomowany. Rzeczoznawca Ministerstwa Edukacji Narodowej w zakresie podręczników i programów szkolnych edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego. W latach 2007-2013 koordynator merytoryczny i kierownik dziewięciu projektów europejskich z obszaru Kapitał Ludzki w Uniwersytecie Śląskim m.in. „Aktywny w szkole – aktywny w życiu”, „Partnerzy w nauce”, „Szkolny doradca zawodowy”. Koordynator merytoryczny dwóch projektów europejskich z obszaru Kapitał Ludzki w Wyższej Szkole Biznesu w Dąbrowie Górniczej w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki. Członek rad naukowych czasopism polskich i zagranicznych, w tym od 2014 r. „Nasza Skola” Słowacja, Bratislava, „Pedagogiczna teoria i praktyka” Kijowski Uniwersytet Międzynarodowy (Ukraina), Nieżyński Narodowy Uniwersytet im. Mikołaja Gogola (Ukraina). Członek Rady Naukowej czasopisma o książce dla dziecka „Guliwer”. W latach 2008-2023 Wiceprezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Edukacji Wczesnoszkolnej. W latach 2018 do 2023 Przewodnicząca Komisji Edukacji Zawodowej Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach. Od 2023 członek Powiatowej Rady Rynku Pracy przy Prezydencie miasta Dąbrowa Górnicza.

Autorka ponad 150 publikacji, w tym kilkunastu książek, m.in. Konteksty edukacji szkolnej w obszarach indywidualnych doświadczeń (2020), Obraz edukacji i jej odbiorców w kontekście doświadczania zmian (2018), Edukacja dziecka. Różnorodność perspektyw i działań  (2017, współredakcja), Opieka i edukacja małego dziecka. Doświadczenia europejskie (2016, współautorstwo), Wypowiedzi i pytania. Konteksty edukacyjne zmian kompetencji językowej dzieci w młodszym wieku szkolnym (2015).

Czynna uczestniczka wielu krajowych i międzynarodowych konferencji naukowych, w tym ostatnio: II Międzynarodowej Konferencji Naukowej pt. Zmiany środowiska uczenia się we wczesnej edukacji podczas(i po) pandemii – badania, dialog, rozwojowe zasoby i codzienne praktyki (UJK, Kielce 2022), Międzynarodowej Konferencji Naukowej Edukacja wobec wyzwań i zadań współczesności i przyszłości (UR, Rzeszów 2023), Ogólnopolskiego Forum Metodycznego: Edukacja przyrodnicza (Akademia WSB, Dąbrowa Górnicza 2024), Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Kondycja psychiczna dzieci i młodzieży – jak rozpoznawać, jak pomagać (Akademia WSB, Dąbrowa Górnicza 2024). Przewodnicząca jury Ogólnopolskiego Konkursu Metodycznego na Scenariusz Lekcji Polonistycznej – Akademia WSB, Dąbrowa Górnicza 2024.

Zainteresowania badawcze skupiają się wokół pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Koncentrują się na analizie aktywności edukacyjnej dziecka przedszkolnego i wczesnoszkolnego, komunikacji dydaktycznej i kształceniu językowym. Dotyczą szeroko podejmowanej problematyki badawczej, związanej z edukacją wczesnoszkolną, uwarunkowaniami systemowymi oświaty i zależnościami między środowiskiem rozwoju a kompetencjami komunikacyjnym dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Obejmują również obszary związane z funkcjonowaniem systemu edukacji i uwarunkowań systemowych edukacji wczesnoszkolnej. Teksty publikowane w monografiach naukowych w większości dotyczą problematyki komunikacji z dzieckiem w edukacji wczesnoszkolnej, kształcenia umiejętności językowych dzieci w wieku przedszkolnym, wczesnoszkolnym oraz kształcenia kompetencji nauczycieli w tym obszarze. W dorobku znajdują się także prace naukowe dotyczące funkcjonowania systemu edukacji i jego obrazu jako wartości szkoły i uczenia się, na różnych etapach edukacji

Kontakt e-mail: erostanska@wsb.edu.pl

 

Więcej

dr hab. Agnieszka Stopińska-Pająk, prof. AWSB

Pedagożka, andragożka, historyczka edukacji. Autorka, współredaktorka, redaktorka prac zwartych oraz czasopism naukowych. Wśród nich m.in.: Świetlice w województwie śląskim w latach 1922-1939 (1983); Andragogika w Drugiej Rzeczypospolitej. Warunki rozwoju. Problematyka (1994); Z tradycji polskiej teorii i praktyki andragogicznej. Współred. (1997); Bogdan Suchodolski. Pedagog-humanista-uczony. Red. (1998); Instytucjonalne formy edukacji dorosłych w Drugiej Rzeczypospolitej. Współred. (2001); Edukacja dorosłych-doradca zawodowy-rynek pracy. Red. (2006); Uczący się dorosły w zmieniającym się świecie. Współred. (2010); Teoria i praktyka edukacji dorosłych w procesie zmian. Współred. (2014); Between History and the Theory of Education. Methodology, Traditions, Quest. Edited by. (2015); W starzejącej się Europie…Konteksty sąsiedztwa i dialogu we współczesnym świecie. Współred. (2018); artykuły w czasopismach, m.in.: „Przegląd Historyczno-Oświatowy” (1999); „Chowanna” (2005; 2009); „Edukacja Dorosłych” (2010; 2017; 2018; 2019); „Pedagogika Społeczna” (2020); „Rocznik Andragogiczny” (2008; 2012; 2015; 2017); „Colloquium” (2021); „Pedagogika Katolicka” (2023) oraz wiele artykułów w pracach zbiorowych, m.in.: Z tradycji instytucjonalnej edukacji ustawicznej – potrzeba badań i egzemplifikacje. W: Całożyciowe uczenie się jako wyzwanie dla teorii i praktyki edukacyjnej. Red.: E. Solarczyk-Ambrozik. (2013) – praca nagrodzona przez Rektora UAM; Interpersonal space as context for the 21st century adult learning. W: Spaces of Adult Education: Central and Eastern European Perspectives. Editors: Zofia Szarota, Zuzanna Wojciechowska. (2021); Edukacja dorosłych wobec wyzwań antropocenu - pomiędzy przeszłością a przyszłością. W: Wyzwania, dylematy i perspektywy edukacyjne. Konteksty zmian. Redakcja naukowa: Jolanta Szempruch, Joanna Smyła, Justyna Miko-Giedyk (2021) i wiele innych.

Promotorka 9 prac doktorskich, recenzentka w przewodach habilitacyjnych i doktorskich oraz licznych artykułów.

Członkini towarzystw naukowych: Akademickie Towarzystwo Andragogiczne – wiceprezeska; Polskie Towarzystwo Pedagogiczne; Towarzystwo Historii Edukacji; członkini Sekcji Andragogiki KNP PAN i inne. Odznaczona m.in: srebrnym krzyżem zasługi (1999); złotą odznaką Zasłużony dla rozwoju UŚ (2001); Medalem Komisji Edukacji Narodowej (2004). 

Redaktorka naczelna czasopisma „Edukacja Dorosłych” (70 punktów na liście MNiE); członkini rady naukowej „Rocznika Andragogicznego”; redaktorka serii wydawniczej „Biblioteka Edukacji Dorosłych ATA”.

Kontakt e-mail: AStopinska-Pajak@wsb.edu.pl

 

Więcej

dr hab. Zofia Szarota, prof. AWSB

Badaczka problemów starzejącego się społeczeństwa, włączającej edukacji społecznej, całożyciowego uczenia się i rozwoju w dorosłości. Naukowo zainteresowana andragogiką, gerontologią społeczną, opiekuńczą i edukacyjną, pedagogiką społeczną. Autorka ponad 170 publikacji, w tym 6 monografii autorskich: Wielofunkcyjna działalność domów pomocy społecznej dla osób starszych 1998; Gerontologia społeczna i oświatowa Zarys problematyki 2004; Starzenie się i starość w wymiarze instytucjonalnego wsparcia 2011; współautorka książek: Starość. Między diagnozą a działaniem 2013; Kultura pokoju. Trójgłos edukacyjny 2016, Educación para la paz, la equidad y los valores 2020. Redaktorka 13 prac zbiorowych. Autorka artykułów wydanych m.in. w: Dyskursy Młodych Andragogów, Edukacja Dorosłych, e-mentor, Exlibris Biblioteka Gerontologii Społecznej, Horyzonty Wychowania, Pedagogika Społeczna, Studia Edukacyjne, Studia Paedagogica Ignatiana, Studia z Teorii Wychowania. Organizatorka, członkini komitetów naukowych i uczestniczka stażów i konferencji organizowanych przez instytucje naukowe z Austrii (Wiedeń), Czech (Praga, Ołomuniec), Francji (Jean Monnet University, Saint-Etienne), Norwegii (Oslo), Rosji (Moskwa, Jarosław), Słowacji (Bańska Bystrzyca), Turcji (Izmir), Ukrainy (Kijów, Iwano-Frankiwsk) i Polski. 

Członkini zespołów redakcyjnych czasopism z Polski, Czech, Słowacji, Ukrainy, Austrii. Recenzentka wydawnicza wydawnictw krajowych i zagranicznych periodyków. Wybrane funkcje: sekretarz Sekcji Gerontologia Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk, wiceprzewodnicząca Zespołu Pedagogiki Społecznej KNP PAN ub. kadencji oraz członkini Akad. Towarzystwa Andragogicznego oraz prezydium Stow. Gerontologów Społecznych. Członkini: Komisji Ekspertów ds. Osób Starszych przy Rzeczniku Praw Obywatelskich, Zespołu Zadaniowego ds. Programu Strategicznego Srebrna Małopolska 2030, Małopolskiej Rady ds. Polityki Senioralnej, ekspertka strategiczna w Inkubatorze Innowacji Społecznych.

Popularyzatorka wiedzy: UTW, radio, prasa, social media, edukatorka pozaformalnej edukacji dorosłych.

Projekty naukowe: Geragogiczny edutainment, Kultura nowej starości, Pomiędzy My i Wy – Dyskurs (między)pokoleniowy młodzieży i seniorów w procesie społecznego konstruowania wiedzy, Przestrzenie uczenia się w dorosłości.

Researchgate: https://www.researchgate.net/profile/Zofia-Szarota

Google scholar: https://scholar.google.com/citations?user=hJA5cxEAAAAJ&hl=en

Orcid: ORCID ID: 0000-0002-6342-3153

Publons: https://publons.com/researcher/5335251/zofia-szarota/

Web of Science Researcher: ID GMW-5043-2022

 

Kontakt e-mail: zszarota@wsb.edu.pl

 

Więcej

dr hab. Sławomir Trusz, prof. AWSB

W swojej pracy koncentruje się na następujących zagadnieniach: (1) Społeczne, emocjonalne i edukacyjne funkcjonowanie dzieci migrantów zarobkowych, (2) Nierówności edukacyjne motywowane płcią. (3) Regulacyjna funkcja lęku przed matematyką i humanistyką w aktywności szkolnej uczniów, (4) Procesy stereotypizacji, uprzedzeń i dyskryminacji różnych grup uczniów (5) Edukacyjne samospełniające się proroctwa.

Kierował grantem badawczym „Społeczno-poznawcze i edukacyjne uwarunkowania oraz konsekwencje procesu stereotypizacji i stygmatyzacji dzieci euromigrantów ("eurosierot")” (Narodowe Centrum Nauki: 2012/05/D/HS6/03350), był koordynatorem projektu badawczego „Euroorphans in Poland and children of circular workers in German. Educational perspective” (Polsko-Niemieckiej Fundacji Na Rzecz Nauki: 2009-019-30-0) oraz realizatorem w kilku innych projektach finansowanych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Jest autorem ponad 70 artykułów publikowanych w Polce i za granicą oraz autorem lub współautorem sześciu książek. Uczestniczył w ponad 50 konferencjach krajowych i zagranicznych.

 

Najważniejsze prace z ostatnich 5 lat:

  1. Płaza, M., Trusz, S., Kęczkowska, J., Boksa, E., Sadowski, S. i Koruba, Z. (2022). Machine learning algorithms for detection and classifications of emotions in Contact Centre applications. Sensors, https://doi.org/10.3390/s22145311.
  2. Demeshkant, N., Trusz, S., Potyrała, K. (2022). Interrelationship between levels of digital competences and Technological, Pedagogical and Content Knowledge (TPACK): a preliminary study with Polish academic teachers. Technology, Pedagogy and Education, 31(5), 579-595. https://doi.org/10.1080/1475939X.2022.2092547.
  3. Trusz, S. (2021). Eksperyment jednopodmiotowy - charakterystyka metody i jej zastosowanie w naukach o edukacji. Studia Edukacyjne, 61, 27-60.
  4. Trusz, S. i Stępniewska-Gębik, H. (2021). Explicit and implicit attitudes of teenagers and young adults toward peers with oncological disease. Roczniki Psychologiczne, 24. https://doi.org/10.18290/rpsych21242-3. 
  5. Trusz, S. (2020). Why do women choose to study humanities or social sciences, while men prefer technology or sciences? Some intrapersonal and interpersonal predictors. Social Psychology of Education, 23, 615–639. DOI: 10.1007/s11218-020-09551-5.

Kontakt e-mail: slawomir.trusz@wsb.edu.pl

 

Więcej

dr hab. Agnieszka Weiner, prof. AWSB

Z wykształcenia muzyk, psycholog muzyki, pedagog wczesnoszkolny. Stopnie naukowe doktora nauk humanistycznych i doktora habilitowanego nauk humanistycznych uzyskała w Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Studia podyplomowe z zakresu Wiedzy o Kulturze oraz Organizacji i Zarządzania Oświatą. Posiada wieloletnie doświadczenie z obszaru praktyki (nauczyciel, specjalista nadzoru pedagogicznego).

Jej zainteresowania naukowe ogniskują się wokół: procesów edukacyjnych i ich uwarunkowań; pedeutologii; edukacji muzycznej; psychologii muzyki i psychometrii muzycznej; szeroko pojętego systemu oświaty; funkcjonowania dzieci i młodzieży w szkole, w tym szkole artystycznej.

Doświadczenie naukowe i dydaktyczne zdobyła w UMCS, Akademii WSEI i Akademii WSB. Doświadczenie organizacyjne: koordynator kierunku pedagogika, pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, kierownik Zakładu Dydaktyki i Kształcenia Nauczycieli, prodziekan na Wydziale Pedagogiki i Psychologii.

Recenzent dorobku habilitacyjnego, dysertacji doktorskich, ekspert Polskiej Komisji Akredytacyjnej i NCBiR. Ekspert MEN ds. awansu zawodowego nauczycieli, Członek Zespołu Pedagogiki Elementarnej KNP PAN, PTP, Polskiego Towarzystwa Diagnostyki Edukacyjnej, stypendystka programu współpracy naukowej MEN z Ministerstwem Republiki Słowacji. Recenzent w czasopismach m.in.: Ars Inter Culturals, Problemy Wczesnej Edukacji, Konteksty Pedagogiczne, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, International Journal of Special Education. Promotor ponad 500 prac magisterskich i licencjackich.

Kierownik naukowy grantów:

  • Rektorskich: Diagnoza wybranych obszarów funkcjonowania pierwszoklasisty (2014); Zastosowanie metody EEG-Biofeedback w terapii deficytów uwagi u młodzieży licealnej (2016);
  • Instytutu Muzyki i Tańca we współpracy MKiDN - Kompetencje muzyczne absolwentów I etapu edukacyjnego podstawowych szkół ogólnokształcących i ich wybrane determinanty (2015/2016);
  • Narodowego Centrum Kultury Obserwatorium Kultury 2016 - Opracowanie wersji B Testu Muzycznych Umiejętności Percepcyjnych;
  • NCBiR (2018) - Modelowy program kształcenia nauczycieli na kierunku pedagogika Postaw na przyszłość. Program dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna realizowany jest w Akademii WSEI od roku 2019/2020.

Autorka ponad 100 publikacji. Czynna uczestniczka wielu krajowych i międzynarodowych konferencji naukowych, w tym ostatnio: Międzykulturowej Konferencji Pedagogiki Sztuki (2023); Międzynarodowej Konferencji Naukowej Wczesna Edukacja Dziecka w Kolażu Teorii i Praktyki Nowej Rzeczywistości (2023), II Międzynarodowej Konferencji Naukowej pt. Zmiany środowiska uczenia się we wczesnej edukacji podczas (i po) pandemii (2022).

Wybrane publikacje:

  • Test Muzycznych Umiejętności Percepcyjnych. Podręcznik, Wyd. UMCS, 2007.
  • Kompetencje muzyczne dzieci w młodszym wieku szkolnym – determinanty, zależności, perspektywy rozwoju, Wyd. UMCS, 2010.
  • 160 pomysłów na nauczanie zintegrowane w klasach I-III, edukacja plastyczno-muzyczna, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2012 (V wydań) – współautor A. Boguszewska.
  • Szkolna (nie)codzienność – doświadczenia dyrektorów szkół artystycznych z okresu pandemii COVID – 19, Wyd. Akademii WSB, 2021.
  • The Category of Competence in the Light of the Praxial Philosophy of Musical Education by David J. Elliott, CULTURE AND EDUCATION, 2013 nr 5 (98);
  • Application of the EEG Biofeedback method in attention deficits therapy in young sportspeople - A pilot study, „Baltic Journal of Healt and Phisical Activity”, 2017; 9 (3), 68. (współautorzy: M. Artymiak, M. Niewiadomy, M. Pielecka-Sikorska);
  • Badanie jako akt twórczy – refleksje na marginesie raportu z ogólnopolskich badań kompetencji muzycznych absolwentów I etapu edukacyjnego, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, Vol.38, No 1 (2019);
  • Managing an Art School in the Covid-19 Pandemic: The Experience of Polish Principals, „European Research Studies Journal”, Volume XXIV, Special Issue 4, 2021 (współator E. Rostańska);
  • Ontological (in)security – experiencing agency among students at art schools in the pandemic education reality, „Multidisciplinary Journal of School Education”, Vol. 12, 2023/2 No. 24;
  • Time - space – relationships – an art school student in the face of the pandemic educational experiment, „Studia z Teorii Wychowania”, Tom XV nr 1/2024

 

Kontakt e-mail: aweiner@wsb.edu.pl

 

Więcej

dr hab. Maciej Witkowski, prof. AWSB

Prowadzi interdyscyplinarne studia z zakresu  badań międzykulturowych łączące podejście jakościowe z ilościowym. Z wykształcenia jest ekonomistą, psychologiem, socjologiem i antropologiem społecznym.

Jego zainteresowania naukowe koncentrują się na studiach nad mniejszościami kulturowymi, akulturacją migrantów, edukacją wielokulturową, zarządzaniem procesem integracji społecznej. Dokonuje odkryć łączących perspektywy psychologii, antropologii i ekonomii.

Szczególnym uznaniem w Polsce i za granicą cieszą się jego prace poświęcone społeczno-ekonomicznej integracji Romów, oparte na unikalnych wieloletnich badaniach terenowych w środowisku romskim.

Jest laureatem trzech dużych grantów badawczych Narodowego Centrum Nauki. W związku z nimi pełnił rolę kierownika merytorycznego i głównego zarządzającego projektami: Rodziny romskie i ich mieszkania. (grant nr 2018/29/B/HS5/00019); Dlaczego "obcy"? Dlaczego "swój"? Programy i praktyki integrowania Romów we współczesnej Polsce. (grant nr 2015/06/D/HS5/987004); Między tradycją Romów a europejskim governance. (grant nr 2011/01/D/HS5/01560).

Pełni funkcję kierownika międzynarodowego grantu „Learning tools for preventing functional and secondary illiteracy” z udziałem partnerów z USA, Włoch, Austrii i Czech.

Należy do prestiżowych organizacji naukowych: European Association of Social Anthropologists; European Sociological Association; Gypsy Lore Society. Stażysta Instytutu Antropologii, Uniwersytetu w Barcelonie.

Wyniki swoich badań prezentował na kilkudziesięciu konferencjach międzynarodowych.

Wybrane monografie:

  • Maciej Witkowski, Ewa Nowicka Dlaczego swój? Dlaczego obcy? Mniejszość romska we współczesnej Polsce, wyd. Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków 2019.
  • Maciej Witkowski, Polityka i antropologia. Praktyki "integrowania" Bergitka Roma w karpackich wioskach w Polsce, wyd. NOMOS, Kraków 2016.

Wybrane artykuły:

  • Maciej Witkowski, Ewa Nowicka, Learning ethnic nomenclature in the practice of Romani studies in Poland, Romani Studies, no 2, 2024.
  • Maciej Witkowski, Ewa Nowicka, Attitudes Towards the Mother Tongue among Roma in Poland, Romani Studies, no 4, 2023.
  • Witkowski Maciej, Cross-Cultural Education and Housing Policy in Roma – non-Roma Relations: Case Study of Management by Empowerment in Qualitative Perspective. European Research Studies Journal, XXIV, no 4, 2021.
  • Maciej Witkowski, Ewa Nowicka, A Tale of One Home, One Fence, and One Bridge: Roma and Non-Roma Perspectives, Romani Studies 2021, no 3.
  • Maciej Witkowski, Ewa Nowicka, The Roma community: from marginalization to integration and back [w:] Identity strategies of stateless ethnic groups in Poland, red. Ewa Michna, Katarzyna Warmińska, Wyd. Springer 2020.
  • Maciej Witkowski, Ewa Nowicka, Cygan czy Rom. Antropologiczna interpretacja sporu o słowa, Studia Socjologiczne, nr 3, 2018.

Kontakt: MWitkowski@wsb.edu.pl

 

Więcej

dr hab. Iwona Klonowska, prof. AWSB

Więcej

dr Edyta Antoniak-Kiedos

Redaktor naczelna kwartalnika Guliwer, krytyk literacki, publicystka, regionalista, animator kultury, nauczyciel, wykładowca, doktor nauk humanistycznych, Prodziekan Wydziału Nauk Stosowanych Akademii WSB.

Edukacja:

  • Ukończyła filologię polską i studia doktoranckie na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, Rozprawę doktorską o poezji Tadeusza Kijonki obroniła z wyróżnieniem w styczniu 2016 roku.
  • Ukończyła także studia podyplomowe m.in. z Zarządzania w kulturze, sztuce i turystyce kulturowej na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach, Administrację samorządową i rozwój regionalny na Akademii WSB w Dąbrowie Górniczej.

Działalność publicystyczna:

Jako publicysta i krytyk literacki zadebiutowała recenzją w rybnickim czasopiśmie Plama w 2004 roku. Kolejne publikacje wykonała z inspiracji Leszka Bugajskiego, pisząc do miesięcznika Twórczość o twórczości Marka Stokowskiego. Od tamtej pory publikowała w tomach pokonferencyjnych i czasopismach literackich, m.in. w Twórczości, Tekstach Drugich, Toposie, Akcencie, Akancie, eleWatorze, Ha!arcie, Opcjach, Zeszytach poetyckich, Pro Arte, Bibliotekarzu, Poboczach, Śląsku. Jest stałym współpracownikiem dwumiesięcznika Nowe Zagłębie. Redaktorka literacka m.in. książki Biało-czerwone goździki i WRONa – wspomnienia żony internowanego Jolanty Szutkiewicz. W latach 2012 - 2015 była współredaktorem i prowadzącą cykl wywiadów telewizyjnych Siadamy z kulturą w TV Zagłębie, w których rozmawiała dorobku artystycznym i o życiu wielu znanych twórców i osób związanych z kulturą z regionu Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego, wśród których znalazły się takie postacie jak: Zbigniew Białas, Wojciech Brzoska, Marta Fox, Barbara Gruszka-Zych, Marian Kisiel, Krzysztof Kłosiński, Romuald Pawlak, Dariusz Rekosz czy Jerzy Suchanek.

Od 2017 roku sekretarz redakcji, a od 2020 roku redaktor naczelna kwartalnika poświęconego literaturze dla dzieci „Guliwer”.

Działalność Naukowa:

Jak pracownik naukowy badała m.in. twórczość autorów Piwnicy Literackiej Remedium w Sosnowcu. Zajmowała się współczesnym sonetopisarstwem, a także piśmiennictwem na Śląsku i w Zagłębiu Dąbrowskim. Specjalizuje się w zaburzeniach czytania i pisania oraz logopedii dziecięcej. Członek Komisji Historycznoliterackiej PAN Oddział Katowice.

Działalność jako animator kultury:

Pomysłodawczyni i współorganizatorka imprez promujących twórców ze Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego. Prowadzi warsztaty i spotkania autorskie między innymi w ramach Katowickich Spotkań Literackich czy Sosnowieckich Dni Literatury.

Nagrody i wyróżnienia:

  • Trzykrotnie otrzymała Stypendium Prezydenta Sosnowca w Dziedzinie Kultury.
  • Stypendystka Marszałka Województwa Śląskiego w Dziedzinie Kultury za rok 2014.
Więcej

ks. dr Michał Borda

Urodził się 20 sierpnia 1976 r. w Katowicach. Przyjął święcenia kapłańskie 2 czerwca 2001 r. z rąk bp. Adama Śmigielskiego w katedrze sosnowieckiej. W 2009 r. mianowany wizytatorem katechetycznym. W 2010 r. mianowany wicedyrektorem a rok później dyrektorem Wydziału Katechetycznego Kurii diecezjalnej w Sosnowcu. 5 czerwca 2012 r. uzyskał tytuł doktora teologii (pedagogika religijna) na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie. Rzeczoznawca Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski do spraw oceny programów nauczania religii i podręczników katechetycznych (na lata 2023-2028). Ekspert MEiN ds. awansu zawodowego nauczycieli. Sekretarz-Skarbnik Stowarzyszenia Katechetyków Polskich. Członek Europejskiego Forum Nauczania Religii w Szkołach – EuFRES oraz ambasador Międzynarodowej Sieci Pedagogicznej PILGRIM. Współpracuje z Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Sosnowcu.

Autor monografii: Jedni z wielu. Historie odważnych ludzi ratujących Żydów. Materiały pokonferencyjne, Sosnowiec 2023; Duchowość chrześcijańska w procesie wychowania, Kraków 2018; Biblijna koncepcja powołania w katechezie ponadgimnazjalnej i jej recepcja przez uczniów, Sosnowiec-Kraków 2012.

Pod redakcją opublikował książki: Credo in Ecclesiam. Kościół w katechezie, historii i teologii, Częstochowa 2023; Wybrane zagadnienia edukacji ekologicznej. Refleksje wokół encykliki Laudato si’, Kraków 2016; Nawracajcie się i wierzcie w Ewangelię, Sosnowiec 2016; Rozbudzić pamięć chrztu. Chrzest w historii, teologii i katechezie, Częstochowa 2016.

Autor prawie 30 publikacji w czasopismach naukowych. Najnowsze: Religia w szkole – tendencja czy chwilowe załamanie?, „Pedagogika Społeczna”, Rok XXI 2022, Nr 3 (85); Inclusion of students coming to Poland from abroad, „The Person and the Challenges”, Volume 12 (2022) Number 2; Kształtowanie kompetencji społecznych w przedszkolu w dobie COVID-19, „Pedagogika Społeczna”, nr 3-4/2021.

Autor przeszło 30 rozdziałów w opracowaniach zbiorowych. Najnowsze: Katecheza z dorosłymi jako forma edukacji w ujęciu nowego Dyrektorium o katechizacji 2020, [w:] Výchova, vzdelávanie, prevencia a pomoc žiakom v náročných životných situáciách, Zbornik 23, red. Z. Bakošová, J. Švec, Žilina 2023; Poszukiwanie sposobów realizacji programu duszpasterskiego w rodzinie, parafii i diecezji, [w:] Uczestniczę we wspólnocie Kościoła. Program duszpasterski Kościoła w Polsce na rok 2023/2024. Zeszyt katechetyczny, red. R. Buchta, K. Misiaszek, Opole 2023; Pedagogiczne pielęgnowanie braterstwa we Fratelli tutti papieża Franciszka, [w:] Młodzież wobec przemian współczesnego świata. Rozważania edukacyjno-wychowawcze, red. B. Kanclerz, L. Myszka-Strychalska, P. Peret-Drążewska, Poznań 2023; Uzasadnienie nauczania religii w placówkach oświatowych w wypowiedziach przyszłych katechetów, [w:] Świat na trajektorii cierpienia. Społeczne i edukacyjne problemy wynikające z pandemii SARS-Cov-2, red. A.M. Kochanowicz, K. Walancik, M. Witkowski, Dąbrowa Górnicza 2022; Ekologiczne nawrócenie katechizowanych, [w:] Leksykon katechetyczny, red. J. Kochel, J. Kostorz, Kielce 2022.

Autor prawie 20 publikacji popularno-naukowych i pomocy dydaktycznych. Organizator wielu naukowych konferencji międzynarodowych, ogólnopolskich i diecezjalnych.

 

Kontakt e-mail: michal.borda@wsb.edu.pl

 

Więcej

dr Joanna Darda-Gramatyka

WYKSZTAŁCENIE:

Doktorat: (2007) Uniwersytet Śląski. Temat: Zdania stanowe z podmiotem lokatywnym w języku rosyjskim i polskim. Uzyskany tytuł: doktor nauk humanistycznych (dyscyplina: językoznawstwo).

Magister: (2002) Uniwersytet Śląski. Temat: Funkcjonowanie środków językowych w rosyjskich tekstach reklamowych (na materiale reklam kosmetyków). Uzyskany tytuł: magister filologii rosyjskiej.

 

KONFERENCJE

  1. 26-27.01.2019, Hokkai-Gakuen University, Sapporo – JALT Hokkaido Winter Language Teaching Conference. Language as a Business Tool: Communicating in the Global Market.
  2. 26-27.06.2018 – VI Konferencja Dydaktyki Akademickiej „Ideatorium”, Gdańsk.

 

PUBLIKACJE

Rozdziały w monografiach:

  1. Semantyczno-gramatyczne spojrzenie na Katedrę Najświętszej Marii Panny w Strasburgu
    (na materiale powieści Dmitrija Głuchowskiego „Будущее” i jej polskiego przekładu). W: Tradycja
    i nowoczesność. Z zagadnień języka i literatury Słowian Wschodnich 2. Red. A. Kotkiewicz, B. Ostrowski, M. Knurowska, M. Mazuś. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego. Kraków 2020,
    str. 193-208.
  2. Rola nauczyciela w przygotowaniu studentów do pracy na rynku światowym. Kilka słów
    o kompetencjach społecznych w procesie nauczania języka rosyjskiego. (współautor: dr Gabriela Sitkiewicz). W: Wybrane zagadnienia glotto- i translodydaktyki. Red. A.D. Kubacki, K. Sowa-Bacia. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego. Kraków 2020, str. 41-59.

Przestrzeń wybrana. Katedra Najświętszej Marii Panny w Strasburgu w „FUTU.RE” Dmitrija Głuchowskiego (na materiale polskiego przekładu powieści). W: Tradycja i nowoczesność.
Z zagadnień języka i literatury Słowian Wschodnich. Red. A. Kotkiewicz, B. Ostrowski, M. Knurowska. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego. Kraków 2019, str. 196-206.

Artykuły naukowe:

  1. Dzieci i ryby głosu nie mają? O kształtowaniu kompetencji społecznych i językowych
    w procesie nauczania języka rosyjskiego (współautor: dr Gabriela Sitkiewicz). W: Acta Polono-Ruthenica XXIII/3, Olsztyn 2018, ISSN 1427–549X, str. 71-88.
  2. Языковая игра в городском пространстве, или как повысить мотивацию студентов к изучению языка? (współautor: dr Gabriela Sitkiewicz). W: Przegląd Rusycystyczny 2018, nr 1, str. 154-168.
  3. Przestrzeń wybrana. Ogrody Eschera w „FUTU.RE” Dmitrija Głuchowskiego (na materiale polskiego przekładu powieści); W: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Russologica X (2017), Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków 2017, str. 17-28.
  4. O projekcie gry językowej – elementy coachingu jako narzędzie w procesie nauczania (współautor: dr Gabriela Szewczyk). W: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Russologica X (2017), Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków 2017, str. 142-153.
  5. Klaustrofobia i uczucia z nią związane w polskim przekładzie powieści Dmitrija Głuchowskiego „FUTU.RE”. W: Przegląd Rusycystyczny 2017, nr 1, str. 117-131.

 

Kontakt e-mail: joanna.darda-gramatyka@wsb.edu.pl

 

Więcej

dr Paulina Kasińska

Filolog angielski i doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie literaturoznawstwo. Rozprawę doktorską poświęconą traumie Zagłady u córek i wnuczek ocalałych we współczesnej literaturze polskiej i anglojęzycznej obroniła z wyróżnieniem w maju 2024 roku.

Zainteresowania badawcze związane są z międzypokoleniowym przekazem traumy w prozie biograficznej, w swoich badaniach skupia się przede wszystkim na poszukiwaniu złotego środka między pamięcią a zapomnieniem oraz szansach, jakie niesie ze sobą właściwe ukierunkowanie afektywnej intensywności płynącej z traumatycznych wspomnień ocalałych z Zagłady.

Uczestniczka konferencji krajowych i międzynarodowych, publikowała w tomach pokonferencyjnych, monografiach i czasopismach naukowych, m.in. Wielogłos, Transfer. Reception Studies, Studia Neofilologiczne czy Guliwer.

Adiunkt w Katedrze Pedagogiki Akademii WSB, gdzie prowadzi zajęcia z zakresu literatury amerykańskiej i brytyjskiej, translatoryki oraz praktycznej nauki języka angielskiego. W 2023 ukończyła studia podyplomowe dla tłumaczy tekstów specjalistycznych w parze językowej angielski-polski na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od 2024 opiekun naukowy koła Transliteraria, którego celem jest zrzeszanie studentów zainteresowanych szeroko pojętą kulturą anglojęzyczną oraz sztuką przekładu.

Ważniejsze artykuły i rozdziały w monografiach:

  • The reception of The Zone of Interest by Martin Amis in the English, American, German and Polish literary and critical circulation, “Transfer. Reception Studies” 2018, nr 3, s. 183–199.
  • A Fictional Insight Into The Trauma of Nazi War Crimes Based on Martin Amis’s Time’s Arrow, „Studia Neofilologiczne” 2019, nr 15, s. 89-103.
  • Transculturality of Trauma in Second-Generation Holocaust Literature, [w:] Transnationalität der Gegenwartsliteratur Mitteleuropas, red. A. Majkiewicz, A. Mirecka, J. Ławnikowska-Koper, Harrassowitz Verlag, Wiesbaden 2021, s. 29-41.
  • Trauma Zagłady a seksualność. Wspólnota matki i córki w prozie biograficznej Helen Epstein, „Wielogłos”, UJ, 2020, nr 2, s. 131-149.
  • W stronę pamięci wielokierunkowej? O serii „Wojny dorosłych – historie dzieci”, „Guliwer” 2022, nr 3, s. 27-35.
  • Somatyczne translacje i (auto)kreacje. Trauma i afekt u drugiego pokolenia w Małej Zagładzie Anny Janko i pracach Helen Epstein, „Litteraria Copernicana” 2022, nr 2, s. 73-83.
Więcej

dr Aneta Kochanowicz

Doktor nauk społecznych w dyscyplinie – pedagogika, nauczycielka dyplomowana, oligofrenopedagożka, logopedka (specjalistka AAC i AT). Adiunktka w Katedrze Pedagogiki Akademii WSB. W 2016 roku obroniła z wyróżnieniem pracę doktorską pt. Konteksty sensu życia i sensu troski o dziecko z syndromem apallicznym na Uniwersytecie Dolnośląskim DSW we Wrocławiu. Laureatka konkursu Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego na najlepszą pracę doktorską z zakresu pedagogiki (2017). Autorka książki Dziecko w śpiączce. Sens życia, sens troski (2016). Od wielu lat jako badaczka i praktyk specjalizując się we wspomagających i alternatywnych sposobach porozumiewania się (ang. AAC), wykorzystuje w pracy innowacyjne technologie: urządzenia do sterowania wzrokiem, interfejsy i przyciski, komunikatory, oprogramowania wspomagające komunikację i naukę sterowania wzrokiem, tzw. technologię asystującą (ang. AT) w diagnozie, terapii i edukacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością wrodzoną i nabytą, przewlekle chorych, z hospicjum.

W ramach programu Erasmus Teaching Staff Mobility prowadziła w latach 2009 - 2018 zajęcia dydaktyczne na uniwersytetach we Włoszech: w Sienie, w Lecce, w Catanii oraz Pädagogische Hochschule we Wiedniu. W 2016 roku otrzymała stypendium (summer school) na University St. Andrews w Szkocji, w 2017 roku otrzymała grant wewnętrzny – kwerenda biblioteczna, który zrealizowała na University St. Andrews w Szkocji. W latach 2017-2018 otrzymała nagrody: Prezydenta i Rektora Uniwersytetu Dolnośląskiego DSW za wybitne osiągnięcia naukowe i dydaktyczne. Od 2018-2020 roku pełniła funkcję koordynatora ds. oligofrenopedagogiki w projekcie badawczo-rozwojowym realizowanym przez AssisTech Sp. z o.o (komercjalizacja wiedzy B+R): „Wspomaganie rozwoju dzieci niepełnosprawnych z wykorzystaniem innowacyjnych metod terapeutycznych”. W czerwcu 2020 roku został wdrożony na ogólnopolski rynek edukacyjny innowacyjny program eyeLearn będący efektem tego projektu (technologia eye-trackingowa). W 2020 została nominowana do Nagrody im. prof. Romana Czerneckiego w kategorii artykuł specjalistyczny. Włączona na Uniwersytecie Warszawskim, na Wydziale Psychologii w Katedrze Psychologii Klinicznej Dziecka i Rodziny do realizacji badań klinicznych (eksperyment psychologiczny, kognitywistyka) z wykorzystaniem technologii eye-trackingowej C-Eye®Pro w ramach grantu NCN OPUS-17 Język ucieleśniony w niepełnosprawnym ciele (2019/33/B/HS6/01770).

Otrzymała w roku 2020 nagrodę Rektora Akademii WSB za rozwój potencjału naukowego Uczelni poprzez koordynowanie i udział w projektach badawczo-wdrożeniowych na rzecz otoczenia społeczno-gospodarczego oraz nagrodę Rektora Akademii WSB za rozwój potencjału naukowego uczelni poprzez udział w międzynarodowych badaniach interdyscyplinarnych w ramach European Cooperation in Science and Technology, finansowanych z programu Horyzont 2020, także wyróżnienie Rektora Akademii WSB za wysoką jakość prowadzonych zajęć dydaktycznych

W latach 2020-2024 polska reprezentantka w akcji Horyzont 2020 COST Action: CA19104 - Advancing Social inclusion through Technology and EmPowerment (Assistive Technology, Intellectual Disability, Autism, Empowerment). W ramach tej Akcji brała udział w posiedzeniach Zarządu w Turcji, Portugali (Azory), Północnej Macedonii i Norwegii. Na lata 2023-2027 została nominowana jako polska reprezentantka w akcji Horyzont 2020 Cost Action CA22127 COllaboratively DEveloped culturallY Appropriate and inclusive Assessment tool for Palliative Care EDUcation (CODE-YAA@PC-EDU). Pełni funkcję w zarządzie jako MC Member. W 2023 roku pełniła rolę Secondory Proposal w COST Action Proposal OC-2023-1-26495 Interdisciplinary Network for Diagnosis and Involvement of Children with Autism using AI. Laureatka konkursu NCN Miniatura – 7, grant Znaczenie „matrycy wskaźników jakościowych dla technologii asystujących (wspomagających)” w edukacji włączającej i specjalnej w Polsce – wyjazd konsultacyjny (2023/07/X/HS6/00614) zrealizowała w the Department of Letters, Languages, and Cultural Heritage at the University of Cagliari we Włoszech. Partycypuje w działaniach PTP, PTS (Sekcja Socjologii Niepełnosprawności), europejskiego stowarzyszenia AAATE oraz międzynarodowego ISAAC. Od 2023 roku jest członkiem redakcji czasopisma naukowego anglojęzycznego Multidisciplinary Journal of School Education współredagowanego przez Uniwersytet Ignatianum w Krakowie i hiszpański Abat Oliba CEU University.

 

Publikacje:

Monografia naukowa:

  1. Kochanowicz A.M. (2016). Dziecko w śpiączce. Sens życia, sens troski, Łódź: Wydawnictwo Palatum.

Monografie pod redakcją:

  1. Świat na trajektorii cierpienia. Społeczne i edukacyjne problemy wynikające z pandemii SARS-CoV-2. (2022) (red.). A.M. Kochanowicz, K. Walancik, M. Witkowski, Dąbrowa Górnicza: Wydawnictwo Naukowe Akademii WSB.

Artykuły w czasopismach naukowych:

  1. Kochanowicz, A. M (2023) Znaczenie przekładu specjalistycznych terminów anglojęzycznych dla rozwoju edukacji włączającej w Polsce. Przegląd Socjologii Jakościowej [The Importance of Translating Specialist English Terms for the Development of Inclusive Education in Poland] t. XIX(3), 178-201. https://doi.org/10.18778/1733-8069.19.3.10
  2. Szyszka M., Tomczyk Ł., Kochanowicz A.M. (2022). Digitalisation of Schools from the Perspective of Teachers’ Opinions and Experiences: The Frequency of ICT Use in Education, Attitudes towards New Media, and Support from Management. Sustainability, 14(14) https://doi.org/10.3390/su14148339
  3. Kochanowicz, A.M. (2021). Using Eye-Tracking Technology as an Art Medium and a Tool of  Clinical Intervention in Art Therapy of a Child with Multiple Disabilities. Studia Paedagogica Ignatiana, vol. 24(4), 131-149. https://doi.org/10.12775/SPI.2021.4.007\
  4. Kochanowicz A.M. (2020). Implementing Augmentative and Alternative Communication at a Rehabilitation & Educational Center (Specialists’ Interaction with the Family), Elementary Education in Theory and Practice, vol. 15, no. 3(57), 129-143. https://doi.org/10.35765/eetp.2020.1557.09
  5. Kochanowicz A.M. (2019). Eye-Tracking in the Diagnosis, Therapy and Education of Children with Multiple Disability: An Outline of Issues, Elementary Education in Theory and Practice, vol.14, no 4(54) 109-119. https://doi.org/10.35765/eetp.2019.1454.08

Rozdziały w monografii:

  1. Kochanowicz A.M. (2017). Syndrom Apalliczny, w: A.A. Zych (red.), Encyklopedia starości, starzenia się i niepełnosprawności, t. 3, Katowice: Stowarzyszenie Thesaurus Silesiae – Skarb Śląski, s. 535-540.
  2. Kochanowicz A. (2013). Komunikacja z dzieckiem z syndromem apallicznym – dylematy diagnostyczne, w: B. Winczura (red.), Dzieci o specjalnych potrzebach komunikacyjnych. Diagnoza-edukacja-terapia, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 113-128.
  3. Kochanowicz A. (2012). Odkrywanie ekspresji językowej dziecka niemówiącego, w: Grochmal-Bach B., Alberska M., Grzebinoga A. (red.), Wspomaganie funkcjonowania psychospołecznego osób z niepełnosprawnością, Akademia Ignatianum, Kraków: Wydawnictwo WAM, s. 73-96.
  4. Kochanowicz A. (2010). Dziecko z syndromem apallicznym a granice definicji osoby, w: Szulakiewicz M. (red.), Granice i ograniczenia. O doświadczeniu granic i ich przekraczaniu, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, s. 277-286.
  5. Kochanowicz A.(2009). O zagrożonym prawie do życia dziecka z autyzmem – z perspektywy etycznej, w: B. Winczura (red.), Autyzm. Na granicy zrozumienia, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 199-214.
  6. Kochanowicz A. (2008). Dziecko z syndromem apallicznym, w: B. Cytowska, B. Winczura, A. Stawarski (red.), Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, Kraków: Oficyna Wydawnicza  „Impuls”, s. 261-273.
  7. Kochanowicz A. (2008). Wymiar sacrum w edukacji dziecka z głęboką wieloraką niepełnosprawnością, w: M. Sekułowicz, J. Kruk-Lasocka, L. Kulmatycki (red.), Psychomotoryka. Ruch pełen znaczeń, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, s. 259-269.

 

Kontakt e-mail: akochanowicz@wsb.edu.pl

 

Więcej

dr Edyta Nowak-Żółty

Prodziekan Akademii WSB Wydziału Zamiejscowego w Cieszynie, nauczyciel akademicki. Dyplomowany coach po Akademii Profesjonalnego Coachingu. Akredytowany trener metody Insight Discovery – wykorzystuje testy tej metody do pracy z klientem. Od 15 lat jest  czynnym trenerem. Pracuje też jako coach, konsultant i doradca.

Więcej

dr Michał Szyszka

Kulturoznawca i historyk, doktor nauk humanistycznych w zakresie nauk o kulturze, pasjonat nowych technologii. Główną osią zainteresowań badawczych są media i komunikacja medialna w edukacji oraz w polityce społecznej, a przede wszystkim obszary styku działalności pomocowej (system pomocy społecznej, funkcjonowanie instytucji pomocowych) i komunikacji społecznej (narracje medialne na temat pomocy i pomagania, relacje publiczne instytucji polityki społecznej, komunikacja o pomocy i w działaniach pomocowych).

Od 2018 adiunkt w Akademii WSB i koordynator ds. badań naukowych, od 2020 dyrektor Biblioteki Akademickiej im. Profesora J. Altkorna. Autor i współautor wniosków w postępowaniach grantowych (projekty naukowe, B+R, edukacyjne), koordynator uczelnianej polityki HRS4R.

Uczestnik (jako badacz, kierownik lub koordynator) ponad 20 międzynarodowych projektach badawczych i wdrożeniowych oraz ponad 15 krajowych. Autor (lub współautor) 5 monografii oraz ponad 50 artykułów naukowych, współredaktor 10 monografii wieloautorskich.

Realizował staże naukowe m.in. w Queen Margaret University (Edynburg), The Arctic University of Norway (Tromsø), Constantine the Philosopher University (Nitra), St. Clement of Ohrid University (Bitola), IEDC - Bled School of Management (Słowenia).

Najważniejsze projekty:

  • Od 2019: COST; Funded by the Horizon 2020, Framework Programme of the European Union; Action nr CA18136 - European Forum for Advanced Practices. Position: CA18136 Management Committee Member;
  • Od 2023: „SHORE: EmpOweR Students as the agents of cHangE”; Horizon Europe. Position: Rsearcher;
  • 2021-22: Infostrateg I NCBiR: „AntyFakeNews, system do ochrony użytkowników przed fałszywymi informacjami dystrybuowanymi w sieci Internet”. Kierownik Zespołu realizującego badania "Społeczne DNA Fake newsów";
  • Od 2016: Relacje publiczne instytucji pomocy i integracji społecznej. Indywidualny projekt badawczy AWSB;
  • Od 2019-20: Technologie informacyjno-komunikacyjne (TIK) w funkcjonowaniu polskiej szkoły.  Indywidualny grant badawczy AWSB;
  • Od 2019-2022: “IN SITU - Intergenerational Social Innovation Support Scheme”, Program: Interreg Central Europe: Cooperating on innovation to make CENTRAL EUROPE more Competitive, 01.04.2019 - 31.03.2022. Position: expert; Social Innovation HUB coordinator.

Wybrane publikacje:

Monografie:

  • M. Szyszka, Droga klerka. Filozofia sztuki Stefana Kisielewskiego, Universitas, Kraków 2010, ss. 375.
  • M. Szyszka, Kształtowanie wizerunku  instytucji pomocy społecznej w mediach, Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa 2013, ss. 156.
  • K. Walotek-Ściańska, M. Szyszka, A. Wąsiński, D. Smołucha, New media in social spaces. The strategies of influence, Verbum, Praha 2014.
  • M. Szyszka, A. Wojtusiak, M. Polak, A. Kulas, A. Wąsiński, A. Zasada-Chorab, Podręcznik wdrażania modelu współpracy instytucji z obszaru pomocy i integracji społecznej oraz rynku pracy. Problemy i zasoby społeczne – Diagnoza – Mapa interaktywna- Strategie działania, Wydawnictwo WSA, Bielsko-Biała 2014.
  • M. Szyszka, Ł. Wojciechowski, Formovanie obrazu inštitúcií sociálnej pomoci v mediach, Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2018.

Artykuły (2020-23)

  • Hopkins M., Kurowska-Pysz J., Nowak-Żółty E., & Szyszka M. (2023). Attending to cross-border sociocultural competence in bilingual programs in the Polish-Czech border region: An exploratory study. Plos one, 18(11), e0293069.
  • Szyszka M., Tomczyk Ł., Kochanowicz A.M. (2022). Digitalisation of Schools from the Perspective of Teachers’ Opinions and Experiences: The Frequency of ICT Use in Education, Attitudes towards New Media, and Support from Management. Sustainability, 14(14):8339. https://doi.org/10.3390/su14148339
  • Tomczyk Ł., Fedeli L., Włoch A. Pierpaolo L., Frania M., Piergiorgio G., Szyszka M., Mascia M.L. & Falkowska J. (2023). Digital Competences of Pre-service Teachers in Italy and Poland. Technology, Knowledge and Learning, 28, 651–681. https://doi.org/10.1007/s10758-022-09626-6.
  • Hopkins M., Nowak-Żółty E., Kurowska-Pysz J. and Szyszka M. (2023) Dimensions of bilingual education program implementation in schools serving linguistically minoritized students in the Czech-Polish border region. Frontiers in Education, 8:1277575. doi: 10.3389/feduc.2023.1277575
  • Wąsiński A., Szyszka M. (2022). Valorization of Cultural and Social Heritage of the Post-Industrial Areas in the Upper Silesia, Illustrated with the Case of the Nikiszowiec District. Cultural Management: Science and Education, Vol. 6, No. 2. DOI: 10.30819/cmse.6-2.06.
  • Tomczyk Ł., Fedeli L., Włoch A., Limone P., Frania M., Guarini P., Szyszka M., Mascia M.L, Falkowska J. (2022). Evaluation of the Quality of the Educational Software From the Perspective of Experiences of Italian and Polish Pre-Service Teachers. 30th International Conference on Computers in Education Conference Proceedings Volume I, t.1, p. 613-618. Asia-Pacific Society for Computers in Education (APSCE).
  • Polko P., Szyszka M. (2021). The Use of social media In the Processes of Image-Building, Promotion and Military Recruitment: Case Study of The Territorial Defence Forces in Poland. Proceedings of the 38th International Business Information Management Association (IBIMA), 23-24 November 2021, Seville, Spain.
  • Tomczyk, Ł.; Szyszka, M.; Stošić, L. (2020). Problematic Internet Use among Youths. Educational Sciences, 10, 161. https://doi.org/10.3390/educsci10060161
  • Szyszka M., Polko P. (2020). Interactive Maps of Social Problems and Security Threats Illustrated with an Example of Solutions Currently Used in Upper Silesia. Sustainability 12, no. 3: 1229. https://doi.org/10.3390/su12031229
  • Szyszka M., Inspiracje myślą i osobowością Karola Irzykowskiego w poglądach i działalności Stefana Kisielewskiego [w:] Karol Irzykowski – człowiek sporu, postać sporna, red. M. Chmurski, K. Sadko Siatkowska-Callebat, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa 2021.

Kontakt: mszyszka@wsb.edu.pl

 

Więcej

Pracownicy naukowo-dydaktyczni współpracujący z Katedrą Pedagogiki:

  • dr hab. Monika Bąk-Sosnowska
  • dr hab. Edyta Janus
  • dr hab. Kisiel Mirosław, prof. UŚ
  • dr hab. Grzegorz Maciejewski
  • dr hab. Arkadiusz Wąsiński
  • dr Adrian Biela
  • dr Tomasz Burzyński
  • dr Barbara Czardybon
  • dr Marianna Dąbrowska-Wnuk
  • dr Tomasz Grad
  • dr Grzegorz Fuchs
  • dr Marcin Gierczyk
  • dr Michał Gramatyka
  • dr Maria Grzegorzewska
  • dr Natalia Gumińska
  • dr Agnieszka Huras
  • dr Jadwiga Kamińska-Reyman
  • dr Arkadiusz Kamiński
  • dr Małgorzata Kitlińska-Król
  • dr n. med. Małgorzata Klecka
  • dr Grzegorz Kosiński
  • dr Jolanta Kotelska
  • dr Piotr Krowicki
  • dr Iwona Krzyżewska
  • dr Aleksandra Litawa
  • dr Michał Łaski
  • dr Witold Mandrysz
  • dr Barbara Nawolska
  • dr Agnieszka Niewiara
  • dr Grzegorz Piątkiewicz
  • dr Jan Podniesiński
  • dr hab. Irena Przybylska
  • dr Paulina  Puszcz
  • dr Robert Seliga
  • dr Tomasz Siemek
  • dr Ewa Sowa-Behtane
  • dr hab. Zbigniew Spendel
  • dr Andrzej Szteliga
  • dr Dorota Szulc
  • dr Małgorzata Świerkosz-Hołysz
  • dr Karolina Walancik
  • dr Katarzyna Warzecha
  • dr Anna Watoła
  • dr inż. Małgorzata Wysocka 
  • dr inż. Ziora Leszek
  • dr Gertruda Wieczorek
  • dr Marlena Wilczak
  • dr Olgierd Witczak
  • dr Michał Wojtaszek
  • dr Katarzyna Wójcik
  • dr Magdalena Zrałek-Wolny
  • kom. w st. spocz. Jarosław Adamczyk
  • mgr Paweł Barański
  • mgr Sylwia Bartela
  • mgr Anna Baściuk
  • mgr Piotr Biernat
  • mgr Mirosława Bochner
  • mgr Małgorzata Bohosiewicz-Suchoń
  • mgr Wojciech Brzoska
  • mgr Anna Bula
  • mgr Iwona Choncia
  • mgr Grzegorz Chudoba
  • mgr Magdalena Cieśla
  • mgr Edyta Czekajska-Budny
  • mgr Piotr Dłubak
  • mgr Iwona Frohlich
  • mgr Karolina Gaweł
  • mgr Małgorzata Gępka
  • mgr Jolanta Gęsiarz
  • mgr Magdalena Godyń
  • mgr Renata Golańska
  • mgr Monika Gumulak
  • mgr Agata Hagno
  • mgr Agnieszka Hankus
  • mgr Agnieszka Holewa
  • mgr Piotr Jarocki
  • mgr Ewa Jaros
  • mgr Justyna Jarska
  • mgr Jan Jędzierowski
  • mgr Joanna Żychoń
  • mgr Joanna Kalińska
  • mgr Anna Karnowska
  • mgr Jacek Kiera
  • mgr Barbara Kotarba
  • mgr Marcin Kozak
  • mgr Anna Krasoń
  • mgr Magdalena Kwiecień-Trusz
  • mgr Urszula Leiss
  • mgr Aleksandra Lorenc
  • mgr Jacek Małek
  • mgr Elżbieta Modrzewska
  • mgr Katarzyna Mol-Galios
  • mgr Barbara Muc
  • mgr Jadwiga Nabielska
  • mgr Agata Nabielska-Staszewska
  • mgr Marek Najder
  • mgr Krzysztof Nowak
  • mgr Barbara Olszewska
  • mgr Ryszard Pająk
  • mgr Jolanta Pazdan
  • mgr Leszek Pietraszek
  • mgr Mirosław Rusecki
  • mgr Maciej Sadowski
  • mgr Monika Schwertner
  • mgr Szymon Siedlecki
  • mgr Aleksandra Skowronek
  • mgr Barbara Słania
  • mgr Ewa Solipiwko
  • mgr Renata Sowińska-Mitas
  • mgr Adam Spendel
  • mgr Małgorzata Spendel
  • mgr Natalia Starzyńska 
  • mgr Łukasz Staszel
  • mgr Grażyna Stokłosa
  • mgr Bogumił Stoksik
  • mgr Aleksandra Stolarczyk
  • mgr inż. Tycjan Stróżycki
  • mgr Dorota Strumińska
  • mgr Adam Suliga
  • mgr Magdalena Szczepara-Fabian
  • mgr Anna Szewczyk-Bartoszek
  • mgr Magdalena Szewczyk-Sikora
  • mgr Stefan Szulc
  • mgr Anna Tomiczek
  • mgr inż. Aleksandra Zawadzka-Rosiak
  • mgr Barbara Tkocz
  • mgr Sebastian Urbański
  • mgr Hanna Wężyk
  • mgr Aneta Wojtyra
  • mgr Łukasz Woźny
  • mgr Katarzyna Wybrańczyk
  • mgr Beata Zawiślak
  • mgr Piotr Zdybał
  • mgr Katarzyna Zioła-Zemczak