Jest z wykształcenia filozofem, teologiem i pedagogiem. Doktorat uzyskał w Philosophisch-Theologische Hochschule Sankt Georgen we Frankfurcie nad Menem, a habilitację – w Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Jego zainteresowania naukowe dotyczą głównie historii edukacji. Bada też związki pedagogiki z religią.
Publikacje książkowe:
- Für euch Priester, mit euch Christ. Das Verhältnis von gemeinsamem und besonderem Priestertum (= Frankfurter Theologische Studien, 59), Frankfurt am Main 2000.
- Chyrowiacy. Słownik biograficzny wychowanków Zakładu Naukowo-Wychowawczego OO. Jezuitów w Chyrowie, 1886-1939, Kraków 2000 (współautorzy: L. Grzebień. J. Niemiec).
- Podręcznik pedagogiki Stefana Sczanieckiego SJ z 1715 roku. Professio circa puerorum in virtute, sapientia et politie institutionem, Kraków 2001.
- Geneza, organizacja i działalność jezuickich burs muzycznych, Kraków 2002.
- Przepisy dotyczące jezuickich burs muzycznych, Kraków 2002.
- Słownik geograficzny jezuickich burs muzycznych (Materiały), Kraków 2002.
- Słownik jezuitów muzyków i prefektów burs muzycznych, Kraków 2002 (współautor: L. Grzebień)
- Początki piśmiennictwa jezuickiego w Polsce: studium z historii kultury, Wrocław 2012.
- Kształcenie młodzieży w kolegiach jezuickich Rzeczypospolitej Obojga Narodów, Wrocław 2021.
Ważniejsze artykuły i rozdziały w monografiach
- Katechizmy w okresie potrydenckim, „Rocznik Sekcji Pedagogiki Religijnej Wyższej Szkoły Filozoficzno-Pedagogicznej Ignatianum w Krakowie” 2000, s. 207-219.
- Saint Ignatius Loyola Academy: an urban middle school in the Jesuit tradition, „Rocznik Sekcji Pedagogiki Religijnej Wyższej Szkoły Filozoficzno-Pedagogicznej Ignatianum w Krakowie” 2000, s. 221-238.
- The National Theatre Workshop of the Handicapped in the United States: a theatre of hope and faith, „Rocznik Sekcji Pedagogiki Religijnej Wyższej Szkoły Filozoficzno-Pedagogicznej Ignatianum w Krakowie” 2001, s. 219-227.
- Chrześcijański postulat dialogu międzyreligijnego jako wkład w budowanie pokoju, w: Dialog w kulturze, red. M. Szulakiewicz, Z. Karpus, Toruń 2003, s. 253-262.
- Źródła do dziejów oświaty jezuickiej okresu staropolskiego, w: Źródła w badaniach naukowych historii edukacji, red. W. Szulakiewicz, Toruń 2003, s. 15-42.
- Charakterystyka środowiska jezuickiego w świetle źródeł archiwalnych (wybrane problemy), „Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika” 392 (2004), s. 55-63.
- Wkład jezuitów w kulturę muzyczną okresu staropolskiego, w: Wkład jezuitów do nauki i kultury w Rzeczypospolitej Obojga Narodów i pod zaborami, red. I. Stasiewicz-Jasiukowa, Kraków – Warszawa 2004, s. 545-562.
- Jesuit Music Seminaries in Poland and Lithuania during the 17th and 18th Centuries, “Studia Comeniana et Historica” 36 (2006), 75-16, s. 172-178.
- Pedagogia ignacjańska – założenia teoretyczne i praktyka, „Kwartalnik Pedagogiczny”, 2007, 2, s. 165-179.
- Uwagi na temat koncepcji wolności w chrześcijaństwie, w: Wolność w epoce poszukiwań, red. M. Szulakiewicz, Z. Karpus, Toruń 2007, s. 255-262.
- Bednarski Stanisław (1896-1940), w: Słownik biograficzny polskiej historii wychowania, red. A. Meissner, W. Szulakiewicz, Toruń 2008, s. 86-91.
- Bezpłatne szkolnictwo jezuickie jako wyzwanie dla Akademii Krakowskiej, w: Z dziejów polskiej teorii i praktyki edukacyjnej, red. W. Szulakiewicz, Toruń 2009, s. 115-126.
- Duchowość a religijność, w: Ciało-Edukacja-Umysł, red. P. Błajet, Bydgoszcz 2010, s. 191-210.
- Edukacyjne aspekty pamięci o Sprawiedliwych: wprowadzenie do problematyki, w: Pamiętanie i zapominanie: wspólnoty, wartości, wychowanie, red. J. Cukras-Stelągowska, Toruń 2016, s. 181-191.
- Sprawiedliwi: inspiracje dla edukacji, „Forum Oświatowe”, 2016, 28 (2) , s. 317-329.
- Działalność kontrreformacyjna jezuitów w Polsce w XVI wieku, „Theologica Wratislaviensia, 2017, 12, s. 29-42.
- Doktryna odpustów 500 lat po wystąpieniu Marcina Lutra, „Studia Bobolanum”, 2018, 29 (2), s. 77-94.
- Wawrzyniec Bojer -szwedzki nauczyciel w polskich szkołach doby kontrreformacji, „Studia Paedagogica Ignatiana, 2018, 21 (2), p. 19-36.
- Moral Education in Jesuit Music Seminaries in the Polish-Lithuanian Commonwealth, w: Moral Upbringing through the Arts and Literature, red. P. Kaźmierczak, J. Rzegocka, Newcastle upon Tyne 2018, s. 210-218.
- Bariery biblijne inkluzji osób z niepełnosprawnością we wspólnotach chrześcijańskich, „Forum Pedagogiczne” 9(2019)2/1, p. 77-91.
- „Przegląd Powszechny” on the school system after Polish independence, „Horyzonty Wychowania”, 18(46) (2019), p. 85‑96.
- Kontemplacja i działanie - aspekty etymologiczne, historyczne i religijne, w: Aktywność i cisza w pedagogice Marii Montessori, red. M. Miksza, Łódź 2019, s. 17-27.
- Education in Jesuit boarding schools for nobles in Połock (1772-1820), “History of Education & Children’s Literature”, 2020, XV, 2, s. 541-561 (współautorka: B. Topij-Stempińska).
- Sycylijskie kopalnie siarki jako nie-miejsca pamięci o niewolniczej pracy dzieci, w: Człowiek i miejsce. Księga pamiątkowa z okazji jubileuszu 80. Urodzin Profesora Wojciech Kojsa oraz 15-lecia istnienia Katedry Pedagogiki w Akademii WSB, red. J. Kochanowicz, M. Walancik, Dąbrowa Górnicza 2021.