Program studiów jest zgodny z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 roku w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2017 r. poz. 1575 ze zm.) oraz Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2019 r., poz. 1450).
Edukacja włączająca dąży do zapewnienia każdemu uczniowi indywidualnego podejścia do nauczania, uwzględniając jego potrzeby edukacyjne i umiejętności, a także do zapewnienia mu wsparcia w edukacji i rozwoju osobistym. Zwłaszcza, iż obecnie wzrasta liczba dzieci, które już dziś korzystają z różnych form pomocy w celu wyrównania szans i uniknięcia w przyszłości problemu wykluczenia. Powodów tej sytuacji jest wiele i wynikają one zarówno z predyspozycji samego dziecka, jak i środowiska, w którym jest wychowywane. Współczesnej szkole potrzebne jest takie wsparcie, aby uwzględniając potrzeby tych dzieci, mogła lepiej uczyć wszystkich, bez wyjątku. Pomocą i wsparciem powinny być objęte dzieci, uczniowie, nauczyciele, ale także rodzice. W związku z tym każdemu dziecku trzeba stworzyć możliwość rozwijania własnych talentów, zapewnić naukę dostosowaną do jego tempa, dać szansę na nawiązywanie relacji społecznych z rówieśnikami w miejscu zamieszkania, wychowania i kształcenia. Stąd tak istotne jest przygotowanie nauczycieli i specjalistów, którzy:
- dokonają trafnej oceny możliwości i potrzeb dziecka/ucznia;
- dostosują proces kształcenia do ich potrzeb i możliwości;
- opracują i wdrożą program wsparcia dziecka i jego rodziny;
- przygotują uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi do samodzielności w życiu dorosłym a tym samym ich wejścia na rynek pracy.
Uczestnicy studiów zdobędą wiedzę i umiejętności dotyczące różnych sposobów pracy z dziećmi i młodzieżą, którzy mają trudności w nauce, z niepełnosprawnością lub innymi specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Proponowany przez AWSB kierunek studiów jest odpowiedzią na:
- wdrażany nowy model kształcenia dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oparty na założeniach diagnozy funkcjonalnej;
- potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci, uczniów, rozwój kompetencji nauczycieli i specjalistów w zakresie podniesienia jakości wsparcia udzielanego dzieciom i młodzieży o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych.
Absolwenci nabędą umiejętności:
- stosowania aktualnych przepisów prawa oświatowego w organizowaniu edukacji włączającej, udzielaniu pomocy, wsparcia i opieki dla dzieci i uczniów, nauczycieli i rodziców oraz prowadzenia dokumentacji w środowisku kształcenia;
- opracowania oceny funkcjonalnej związanej z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi;
- organizowania procesu kształcenia, oceniania w taki sposób, aby każde dziecko i uczeń mogli korzystać z edukacji o wysokiej jakości;
- udzielania pomocy i wsparcia rodzicom dzieci i uczniów również w ich środowisku lokalnym – włączanie społeczne;
- koordynowania edukacji włączającej w przedszkolu/ szkole/ placówce.