Kierunki medyczne

 

W odpowiedzi na potrzeby dynamicznie ewoluującego rynku pracy, a także w ścisłej współpracy z przedstawicielami środowiska medycznego oraz pracodawcami, w ramach projektu „EduTrend – Nowoczesna Edukacja dla Przyszłości Gospodarki” zaplanowano modyfikację treści programowych realizowanych na kierunku Lekarskim oraz na studiach pierwszego stopnia na kierunkach: Pielęgniarstwo, Ratownictwo Medyczne i Fizjoterapia.

Głównym celem planowanych działań jest intensyfikacja praktycznego wymiaru kształcenia, a tym samym – podniesienie poziomu przygotowania absolwentów i absolwentek do podejmowania pracy w zawodach medycznych, zgodnie z aktualnymi wymaganiami i oczekiwaniami rynku.

 

Działania projektowe obejmują m.in.:

  • ścisłą współpracę z pracodawcami oraz przedstawicielami środowiska medycznego,
  • wdrożenie interdyscyplinarnego modelu kształcenia,
  • implementację nowoczesnych technologii dydaktycznych, w tym specjalistycznej aparatury medycznej,
  • wykorzystanie w procesie kształcenia dwóch typów symulacji oraz metody studium przypadku.

Dzięki wdrożonym innowacjom edukacja medyczna stanie się jeszcze bardziej efektywna, dostosowana do wyzwań współczesnej medycyny oraz oczekiwań rynku pracy.

 

Kluczowe działania

  1. Modyfikacja programów kształcenia: wdrożenie nowego modułu zajęć w Interdyscyplinarnych Zespołach Terapeutycznych złożonych ze studentów i studentek różnych kierunków medycznych; wprowadzenie dwóch typów symulacji: Pacjent standaryzowany oraz Sumulacja wysokiej wierności; zastosowanie studium przypadku jako metody dydaktycznej;
  2. Zajęcia z zarządzania kryzysowego dla kierunku Ratownictwo Medyczne: modyfikacja programu zajęć praktycznych realizowanych w utworzonym w ramach realizacji projektu Laboratorium Zarządzania Kryzysowego;
  3. Zajęcia z udziałem studentów i studentek kierunku Bezpieczeństwo Narodowe - zajęcia w Interdyscyplinarnych Zespołach Ratowniczych;
  4. Realizacja zajęć w 4 pracowniach symulacji wysokiej wierności: praktyczne zajęcia oparte na gotowych scenariuszach i realizowane w zaawansowanych technologicznie pracowniach, co umożliwi studentom i studentkom zdobycie doświadczenia w realistycznych warunkach klinicznych;

  5. Dostęp nauczycieli akademickich do międzynarodowej bazy medycznych studiów przypadków – dostęp do międzynarodowych zasobów edukacyjnych, umożliwiających wzbogacenie programu zajęć o realne przypadki medyczne z całego świata.

 

Rezultaty 

  1. Pogłębienie praktycznych umiejętności klinicznych studenta i studentki;
  2. Rozwój kompetencji w zakresie interdyscyplinarnej współpracy w systemie ochrony zdrowia;
  3. Zwiększenie świadomości i umiejętności kompleksowego podejścia do pacjenta;
  4. Przygotowanie do efektywnej współpracy z przedstawicielami służb mundurowych.

 

W ramach realizacji projektu „EduTrend – Nowoczesna Edukacja dla Przyszłości Gospodarki” zaangażowano wykwalifikowany personel merytoryczny - Kierownika dydaktycznego zmodyfikowanego programu kształcenia na kierunkach medycznych.

Do zadań Kierownika należy m.in.: identyfikacja oraz rekomendowanie ekspertów branżowych do współpracy przy modyfikacji programów kształcenia; koordynacja prac paneli eksperckich; opracowanie zakresów tematycznych dla przygotowania case studies z uwzględnieniem specyfiki poszczególnych kierunków; przygotowanie wniosków i rekomendacji dotyczących modyfikacji programów kształcenia oraz konkretnych modułów zajęciowych; bieżąca współpraca z Dziekanem Collegium Medicum w zakresie konsultacji, uzgodnień oraz monitorowania postępów prac związanych z aktualizacją programów kształcenia; wskazywanie instytucji i organizacji, które mogą stanowić wartość edukacyjną dla studentów i studentek w ramach planowanych wizyt studyjnych; opracowanie i przedstawienie Dziekanowi Collegium Medicum wyników prac realizowanych w ramach procesu modyfikacji programów kształcenia.

Zaangażowanie Kierownika dydaktycznego zapewni spójność, jakość i ekspercki charakter wdrażanych zmian oraz ich dostosowanie do realnych potrzeb rynku medycznego i oczekiwań środowiska akademickiego.