
W odpowiedzi na potrzeby dynamicznie ewoluującego rynku pracy, a także w ścisłej współpracy z przedstawicielami środowiska medycznego oraz pracodawcami, w ramach projektu „EduTrend – Nowoczesna Edukacja dla Przyszłości Gospodarki” zaplanowano modyfikację treści programowych realizowanych na kierunku Lekarskim oraz na studiach pierwszego stopnia na kierunkach: Pielęgniarstwo, Ratownictwo Medyczne i Fizjoterapia.
Głównym celem planowanych działań jest intensyfikacja praktycznego wymiaru kształcenia, a tym samym – podniesienie poziomu przygotowania absolwentów i absolwentek do podejmowania pracy w zawodach medycznych, zgodnie z aktualnymi wymaganiami i oczekiwaniami rynku.
Działania projektowe obejmują m.in.:
- ścisłą współpracę z pracodawcami oraz przedstawicielami środowiska medycznego,
- wdrożenie interdyscyplinarnego modelu kształcenia,
- implementację nowoczesnych technologii dydaktycznych, w tym specjalistycznej aparatury medycznej,
- wykorzystanie w procesie kształcenia dwóch typów symulacji oraz metody studium przypadku.
Dzięki wdrożonym innowacjom edukacja medyczna stanie się jeszcze bardziej efektywna, dostosowana do wyzwań współczesnej medycyny oraz oczekiwań rynku pracy.
Kluczowe działania
- Modyfikacja programów kształcenia: wdrożenie nowego modułu zajęć w Interdyscyplinarnych Zespołach Terapeutycznych złożonych ze studentów i studentek różnych kierunków medycznych; wprowadzenie dwóch typów symulacji: Pacjent standaryzowany oraz Sumulacja wysokiej wierności; zastosowanie studium przypadku jako metody dydaktycznej;
- Zajęcia z zarządzania kryzysowego dla kierunku Ratownictwo Medyczne: modyfikacja programu zajęć praktycznych realizowanych w utworzonym w ramach realizacji projektu Laboratorium Zarządzania Kryzysowego;
- Zajęcia z udziałem studentów i studentek kierunku Bezpieczeństwo Narodowe - zajęcia w Interdyscyplinarnych Zespołach Ratowniczych;
-
Realizacja zajęć w 4 pracowniach symulacji wysokiej wierności: praktyczne zajęcia oparte na gotowych scenariuszach i realizowane w zaawansowanych technologicznie pracowniach, co umożliwi studentom i studentkom zdobycie doświadczenia w realistycznych warunkach klinicznych;
-
Dostęp nauczycieli akademickich do międzynarodowej bazy medycznych studiów przypadków – dostęp do międzynarodowych zasobów edukacyjnych, umożliwiających wzbogacenie programu zajęć o realne przypadki medyczne z całego świata.
Rezultaty
- Pogłębienie praktycznych umiejętności klinicznych studenta i studentki;
- Rozwój kompetencji w zakresie interdyscyplinarnej współpracy w systemie ochrony zdrowia;
- Zwiększenie świadomości i umiejętności kompleksowego podejścia do pacjenta;
- Przygotowanie do efektywnej współpracy z przedstawicielami służb mundurowych.
W ramach realizacji projektu „EduTrend – Nowoczesna Edukacja dla Przyszłości Gospodarki” zaangażowano wykwalifikowany personel merytoryczny - Kierownika dydaktycznego zmodyfikowanego programu kształcenia na kierunkach medycznych.
Do zadań Kierownika należy m.in.: identyfikacja oraz rekomendowanie ekspertów branżowych do współpracy przy modyfikacji programów kształcenia; koordynacja prac paneli eksperckich; opracowanie zakresów tematycznych dla przygotowania case studies z uwzględnieniem specyfiki poszczególnych kierunków; przygotowanie wniosków i rekomendacji dotyczących modyfikacji programów kształcenia oraz konkretnych modułów zajęciowych; bieżąca współpraca z Dziekanem Collegium Medicum w zakresie konsultacji, uzgodnień oraz monitorowania postępów prac związanych z aktualizacją programów kształcenia; wskazywanie instytucji i organizacji, które mogą stanowić wartość edukacyjną dla studentów i studentek w ramach planowanych wizyt studyjnych; opracowanie i przedstawienie Dziekanowi Collegium Medicum wyników prac realizowanych w ramach procesu modyfikacji programów kształcenia.
Zaangażowanie Kierownika dydaktycznego zapewni spójność, jakość i ekspercki charakter wdrażanych zmian oraz ich dostosowanie do realnych potrzeb rynku medycznego i oczekiwań środowiska akademickiego.