Konkurs wśród uczestników projektu:
Założenia ogólne konkursu:
- miejsce realizacji: siedziby poszczególnych szkół,
- w każdej szkole prowadzony będzie odrębny konkurs dla jej uczniów.
Uzasadnienie tematyki konkursu:
- z uwagi na aktualne realia epidemiczne znacznie wzrosła rola i powszechność transakcji elektronicznych i bezgotówkowych, przy jednoczesnym dynamicznym rozwoju zagrożeń cybeprzestępczych.
Cele konkursu:
- Utrwalenie wiedzy zdobytej w trakcie warsztatów, w szczególności w ich części informatycznej i dotyczącej transakcji bezgotówkowych.
- Wymiana międzypokoleniowa – zaproponowanie przez uczniów konkretnych metod/zasad, które mogą wykorzystać ich rodzice/dziadkowie w bezpiecznej realizacji w/w transakcji.
Przebieg konkursu:
- Zainteresowanym uczniom zostaną zaproponowane wcielenia się w policjanta ścigającego cyberprzestępców.
- Zainteresowani uczniowie, pod nadzorem merytorycznym Opiekuna, przygotowują poradnik kierowany do ich rodziców/dziadków w zakresie prawidłowej i bezpiecznej realizacji transakcji elektronicznych i bezgotówkowych. W roli konsultantów poradnika wystąpią dziadkowie/rodzice danego ucznia.
- Poradnik powinien zostać napisany prostym językiem, z wykorzystaniem elementów multimedialnych (np. podcastu), przystępnym dla innych uczniów, ich rodziców/dziadków, by mógł przez nich zostać wykorzystany w praktycznym działaniu.
- Przy powstaniu poradnika uczniowie będą wzorować się na poradnikach publikowanych przez Związek Banków Polskich, poszczególne banki i Policję.
- Poradnik będzie mieć dwie formy: prezentacji multimedialnej o objętości ok. 30 slajdów, wzbogaconej o krótkie filmiki, prezentującej najważniejsze zagadnienia, oraz formę ok. 15 minutowego podcastu (w formie inscenizowanych przez uczniów niebezpiecznych sytuacji i porad bezpiecznego zachowania w razie ich wystąpienia).
- Prace oceni Komisja składająca się z: Opiekuna w danej szkole, zaproszonego policjanta, pracownika-informatyka AWSB, tworząc ranking punktowy. Przy ocenie będą brane pod uwagę: adekwatność merytoryczna pracy do założeń tematyki
- konkursu (35 pkt), przystępny i nowoczesny charakter zastosowanych elementów multimedialnych (15 pkt), jasność użytego języka w pracy (15 pkt), nowatorski charakter pomysłów (35 pkt).
- Uczeń, który przygotował poradnik oceniony najwyższą liczbą punktów (uzyskując co najmniej 70/100 pkt), otrzymuje nagrodę rzeczową o charakterze edukacyjnym – tablet.