Cel szczegółowy 1: Podniesienie efektywności działań instytucji pomocowych poprzez specjalistyczne wyszkolenie ich pracowników, zgodnie z zgłaszanymi deficytami informacyjnymi i kompetencyjnymi. Poprawa jakości transgranicznej edukacji specjalistycznej i zawodowej.
Cel szczegółowy 2: Podniesienie bezpieczeństwa oraz standardów pracy szczególnej grupy pracowników, jaką są osoby pracujące z osobami starszymi (zarówno w instytucjach - DPS, DDPS, w środowiskach – UO, SUO oraz ośrodkach wsparcia) oraz osobami bezdomnymi (zarówno w ośrodkach jak i w środowisku otwartym, m.in. streetwalking). Szkolenia pozwolą znacznie lepiej wykorzystać zasoby przyrodnicze i kulturowe obszaru Pl-Sk pogranicza.
Cel szczegółowy 3: Promocja i implementacja w środowiskach objętych wsparciem najlepszych modeli i rozwiązań, w tym innowacyjnych w zakresie pracy z osobami starszymi oraz pracy z osobami bezdomnymi, co przełoży się na podniesienie jakości życia i aktywizację ww. grup klientów/osób.
Szkolenia, w których weźmie udział łącznie 40 osób (20 uczestników z Polski i 20 uczestników ze Slowacji) obejmują: jak organizować skuteczną pomoc na rzecz osób starszych oraz bezdomnych, jak wdrażać mechanizmy samopomocy; jak pomagać osobom zagrożonym/objętym wsparciem w radzeniu sobie z lękiem / nieznaną dotąd sytuacją; jak motywować do zachowań bezpiecznych; jak skutecznie prowadzić usługi społeczne na rzecz osób starszych oraz bezdomnych w warunkach kryzysowych (działania profilaktyczne, poradnictwo specjalistyczne, praca socjalna, działania aktywizujące, wsparcie podmiotów w dostosowaniu prowadzonych usług społecznych/socjalnych.
Wsparcie kierowane jest do jednostek kwalifikowanego obszaru, w tym do pracowników mniejszych jednostek, co jest szczególnie istotne; o ile w dużych miastach aglomeracji funkcjonuje rozbudowana sieć ośrodków wsparcia na rzecz bezdomnych oraz usług dla seniorów, o tyle w mniejszych miejscowościach często pracownicy nie mają ograniczone możliwości w zakresie skutecznej pomocy/wsparcia i interwencji oraz utrudniony dostęp do możliwości nabywania nowych kompetencji.