dr hab. Zofia Szarota, prof. AWSB
kontakt: zszarota@wsb.edu.pl
Zainteresowania badawcze:
1. Procesy społecznego konstruowania wiedzy. Dialog międzypokoleniowy. Przemiany kulturowe i ich odzwierciedlenie w edukacji i w codzienności (np. feminizm, ekologia, nierówności społeczne, uczące się społeczności, kultura pokoju społecznego).
2. Problematyka włączającej edukacji społecznej, zagadnienia profilaktyki społecznej, grupy defaworyzowane i wykluczone.
3. Zagadnienia teorii i praktyki całożyciowego uczenia się dorosłych ujęte w szerokie konteksty społeczne, zawodowe, kulturalne. Zagadnienia przestrzeni osobistego rozwoju w dorosłości i starości.
4. Multi- i interdyscyplinarnie ujęta problematyka starzejącego się społeczeństwa oraz społeczne uczenie się o starości, dla starości (kadry), w starości (osoby stare) i przez starość (inne pokolenia).
Problematyka badań w strukturze rozpraw doktorskich
Dorosłość jest pełną napięć i trudną fazą rozwojową ludzkiego życia. Wypełniając życiowe role (zawodowe, rodzinne, społeczne) pokonujemy kryzysy, odnosimy zwycięstwa, ale i porażki, staramy się żyć aktywnie i w sposób przynoszący satysfakcję. Realizujemy obowiązki społeczne i jesteśmy odpowiedzialni za kreowanie siebie. W procesie autoformowania niezbędny jest wysiłek edukacyjny. Poznawanie siebie i świata jest procesem zachodzącym tak w instytucjach, jak i w codzienności. Trwa przez całe życie, także w dorosłości i w starości.
W centrum zainteresowania doktoranta znajdować się mogą przestrzenie życia i aktywności kobiet i mężczyzn w różnych fazach życia - od fazy "młodych dorosłych" do osób starych, szczególnie kariery społeczne, drogi zawodowe oraz obszary całożyciowego uczenia się, sukcesy i porażki wraz z wglądem w ich przyczyny, różnorodne rodzaje aktywności społeczno – kulturalnej, osadzonej instytucjonalnie lub środowiskowo oraz związanej z autokreacją albo empowermentem podmiotu badań.
Istotne są zagadnienia efektywnej działalności instytucji polityki i pomocy społecznej, pracy socjalnej, instytucji kultury i edukacji, zakładów pracy. Realizowane zagadnienia badawcze mogą dotyczyć problemów społecznych, działań inkluzyjnych, adaptacyjnych, integracyjnych, kompensacyjnych i profilaktycznych itp., skupionych na osobach dorosłych, znajdujących się w szczególnej sytuacji życiowej.
Prace empiryczne realizowane będą zgodnie z metodologią nauk społecznych.
Dotychczasowe tematy:
1. Komunikacja elderspeak w relacjach z osobami starszymi
2. Marzenia jako czynnik autokreacji osób starszych
3. Zdarzenia krytyczne jako czynniki kształtujące poczucie jakości życia osób starszych
4. Siły społeczne w procesie włączania cyfrowego osób starszych (na przykładzie projektu „Polska Cyfrowa Równych szans”)