Wykładowcy

dr Monika Zakrzewska

Doktor nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika, socjolożka, innowatorka działań społecznych,  eksperta ds. ICF. Działaczka społeczna związana z trzecim sektorem od 2003 roku.  Koordynatorka wielu krajowych i ponadnarodowych projektów edukacyjnych, szkoleniowych, prozatrudnieniowych oraz innowacyjnych działań związanych z wykorzystaniem  ICF w procesie oceny funkcjonalnej. Współautorka rekomendacji do zmian systemowych w zakresie funkcjonowania usługi trenera pracy, modernizacji programu przysposobienia do pracy uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; odpowiedzialna za wdrożenie do Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia ICF do działań aktywizujących dorosłe osoby z NI w Centrach Doradztwa Zawodowego i Wspierania Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną.

Koordynatorka innowacyjnych działań związanych z wykorzystaniem  ICF w procesie oceny funkcjonalnej. Współautorka programu szkoleniowego oraz współrealizatorka pilotażu dla dyrektorów, nauczycieli i specjalistów ze szkół oraz pracowników i dyrektorów poradni psychologiczno-pedagogicznych nt. ”Diagnoza funkcjonalna w przedszkolu i szkole”. Autorka szkoleń dla nauczycieli, pracowników Poradni Psychologiczno - Pedagogicznych oraz  pracowników MEN w zakresie  wykorzystania ICF do oceny potrzeba dziecka/ucznia.

Współautorka podstawy programowej  kształcenia ogólnego dla szkół specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi (2017r.). Członkini Zespołu do spraw opracowania modelu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi przy Ministerstwie Edukacji Narodowej (2017/18/19). Prezeska Polskiej Federacji Zatrudniania Wspomaganego. Prywatnie bibliofilka, mama, żona, podróżniczka, rowerzystka i tenisistka.

Więcej

Ksenia Cielebąk

Magister Psychologii, Absolwentka Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego kierunku Psychologia (specjalność Psychologia Kliniczno-Sądowa). Pracownik naukowo-dydaktyczny Katedry Neuropsychologii i Neurorehabilitacji Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego (od 2016 r.), członek Polskiego Towarzystwa Neuropsychologicznego (PTNeur) oraz Polskiego Towarzystwa Neurolingwistycznego (od 2017 r.), konsultant Centrum Reintegracyjno-Szkoleniowego Polskiego Towarzystwa Neuropsychologicznego (od 2014 r.), terapeuta Specjalistycznego Centrum Medycznego Unicardia& Unimedica & Uniestetica  Autorka i współautorka artykułów oraz referatów naukowych z dziedziny neuropsychologii. Laureatka najwyższych odznaczeń za wybitne osiągnięcia w dziedzinie neuropsychologii: Virtuti Medicinali (2018), Copernicus Prize (2020) oraz Nagrody Brylantowego Pióra nadanej przez Nowojorski Komitet Dobrych Publikacji Naukowych (2021). Kompetencje i umiejętności zdobywa na licznych szkoleniach i konferencjach z zakresu m.in. psychologii, neuropsychologii, logopedii oraz medycyny tj. Biofeedback EEG (Neurofeedback EEG); analiza QEEG w zastosowaniach klinicznych oraz treningu szczytowej wydajności (Tytuł Trenera Biofeedback EEG I i II stopnia); Certificate of attendance: Advanced course on qEEG, ERPs and neurotherapy; Przezczaszkowa stymulacja stałoprądowa (tDCS).

Więcej

Prof. dr hab. Zenon Gajdzica pedagog specjalny, profesor Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.

Główne kierunki badań: edukacja włączająca, edukacja i socjalizacja osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną, teoretyczne podstawy pedagogiki specjalnej, metodologia badań społecznych. Autor / współautor 11 monografii, m.in. Inclusive Education of Learners with Disability – the Theory versus Reality. Peter Lang, Berlin 2020 (współautorzy Robin McWilliam, Miloň Potměšil, Guo Ling); Uczeń z lekką niepełnosprawnością intelektualną w szkole ogólnodostępnej. Nauczyciele o (nie)zmienianej sytuacji w kontekście kultury szkoły inkluzyjnej. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2020. Redaktor i współredaktor 25 prac zwartych, autor ponad 200 artykułów i rozdziałów w pracach zbiorowych. Od 2001 roku kierownik studiów podyplomowych. W latach 2012-2019 dziekan Wydziału Etnologii i Nauk i Edukacji w Cieszynie, od roku 2019 roku dziekan Wydziału Nauk Społecznych. Od 2015 roku członek KNP Polskiej Akademii Nauk.

Więcej

Marzenna Czarnocka

Dyrektorka poradni psychologiczno-pedagogicznej. Autorka  szkoleń i trener kadr systemu oświaty. Propagatorka idei wysokiej jakości edukacji i włączenia społecznego osób z niepełnosprawnością w podejściu biopsychospołecznym. W latach 2009, 2016, 2017-2019 członkini zespołów eksperckich  przy Ministerstwie Edukacji Narodowej  w zakresie modelowych rozwiązań na rzecz kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.  Współautorka programu szkoleniowego oraz współrealizatorka pilotażu dla dyrektorów, nauczycieli i specjalistów ze szkół oraz pracowników i dyrektorów poradni psychologiczno-pedagogicznych nt. ”Diagnoza funkcjonalna w przedszkolu i szkole”. Autorka licznych publikacji z zakresu organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej i kształcenia specjalnego. Ekspertka prawa oświatowego.

Więcej

dr Radosław Piotrowicz

Pedagog specjalny, oligofrenopedagogika, rehabilitacja dzieci ze sprzężoną niepełnosprawnością, specjalista wczesnej interwencji, wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, terapeuta i diagnosta, działacz społeczny- współuczestniczy w działaniach społecznych w organizowaniu systemu wsparcia w osiąganiu niezależności i bezpiecznej przyszłości dla osób z niepełnosprawnością od dzieciństwa ( wczesna interwencja) do starości (mieszkalnictwo- bezpieczna przyszłość), zgodnie z ideą niezależnego życia i budowania kręgów wsparcie w społeczności lokalnej.

Od 2007 roku autor programu studiów i kierownik studiów podyplomowych akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie : Wczesna Interwencja – pomoc dziecku i rodzinie w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju i opieki nad małym dzieckiem oraz kierownik specjalności Wczesne wspomaganie rozwoju, na kierunku pedagogika specjalna.

Więcej

Prof. KUL, dr hab. Wojciech Otrębski

Psycholog, doradca zawodowy, kierownik Pracowni Interdyscyplinarnych Kontekstów Psychologii Rehabilitacji w Instytucie Psychologii KUL. Konsultant naukowy w krajowych i międzynarodowych programach badawczych. Członek zespołu MEN opracowującego Model kształcenia uczniów z specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (2017-2019). Ekspert w Międzyresortowym Zespole ds. Opracowania Systemu Orzekania o Niepełnosprawności oraz Niezdolności do Pracy (2017-2018). Lider zespołu adaptacji i standaryzacji polskiej wersji Systemu Oceny Zachowań Adaptacyjnych - ABAS 3 (2019). Współautor innowacyjnego programu wspierającego młodzież z niepełnosprawnością umysłową w procesie tranzycji z edukacji na rynek pracy: Jestem dorosły-chcę pracować (2012). Lider zespołu ekspertów opracowującego Standardy przebiegu procesu oceny funkcjonowania psychospołecznego dzieci i uczniów oraz planowania wsparcia edukacyjno-specjalistycznego (2021-2022) Autor, współautor lub redaktor naukowy ponad 100 publikacji naukowych i popularno-naukowych oraz narzędzi pomiaru w rehabilitacji kompleksowej.

Więcej

Elżbieta Neroj

Zastępca Dyrektora Wychowania i Edukacji Włączającej w Ministerstwie Edukacji i Nauki, przedstawicielka Polski w Radzie Europejskiej Agencji ds. Specjalnych Potrzeb i Edukacji Włączającej, z wykształcenia psycholog, neurobiolog, trener umiejętności poznawczych.

W latach 2017-2019 koordynowała prace zespołu ekspertów ds. opracowania modelu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi powołanego przez Ministra Edukacji Narodowej. Efektem prac zespołu był materiał "Model edukacji dla wszystkich" oraz publikacja pt. “Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole" (2019). W latach 2018-2021 koordynowała prace polskiego zespołu w projekcie "Wspieranie podnoszenia jakości edukacji włączającej w Polsce", finansowanym przez Dyrekcję ds. Reform Komisji Europejskiej w ramach Programu Wsparcia Reform Strukturalnych. Dwuetapowy projekt był realizowany we współpracy z Europejską Agencją ds. Specjalnych Potrzeb i Edukacji.  

Więcej