Centrum Analizy Statystycznej Danych Ilościowych
Działania Centrum będą koncentrowały się na:
- realizacji eksperymentalnych i korelacyjnych badań z zakresu psychologii i edukacji, o wynikach charakteryzujących się wysoką publikowalnością w czasopismach o zasięgu międzynarodowym;
- tworzenia zaplecza badawczego, w którego ramach można planować, przygotowywać, a następnie realizować projekty finansowane z środków zewnętrznych (np. NCN, NCBiR);
- realizacji zaawansowanych analiz statystycznych danych ilościowych (np. modelowania równań strukturalnych, meta-analiz, wnioskowania bayesowskiego) dla osób realizujących badania w ramach Akademii WSB – pracowników, doktorantów i studentów;
- prowadzenia nieodpłatnych szkoleń z zakresu podstawowych i zaawansowanych technik wnioskowania statystycznego dla całej wspólnoty Akademii WSB.
Planowane na lata 2023-2026 badania dotyczą:
- charakterystyk studentów Akademii WSB ważnych z punktu widzenia ich karier akademickich i zawodowych, np. cech osobowości, motywacji, poczucia skuteczności własnej itp. Istnieje możliwość przesiewowego monitorowania cech osobowości wszystkich studentów danego kierunku, np. pedagogiki, ekonomii, prawa itd., a następnie oceny stopnia, w jakim cechy te pozwalają przewidywać sukces życiowy / zawodowy
- oczekiwań inter- i intrapersonalnych i mechanizmu samospełniającego się proroctwa, wpływającego na aktywność osób w różnych kontekstach, np. zakładzie pracy, szkole, gabinecie lekarskim itd. Aktualnie, w ramach tego kierunku badań, intensywnie analizowana jest funkcja lęku jako czynnika podnoszącego wrażliwość osób na różne sygnały społeczne, w tym oczekiwania innych, np. nauczycieli, pracodawców, oraz autooczekiwania, np. poczucie skuteczności własnej, schematy ja itp. Jak się wydaje, uzyskiwane wyniki mogą mieć znaczenie edukacyjne i biznesowe
- przyczyn dysproporcji kobiet i mężczyzn studiujących na kierunkach społeczno-humanistycznych vs. ścisłych i technicznych. Badania te i ich rezultaty również mają swoje znaczenie edukacyjne i biznesowe. Wybory kierunków studiów w istotnym stopniu modelują kariery edukacyjne i zawodowe, warto zatem pytać o potencjalne przesłanki tych decyzji
- minimalnych sygnałów społecznych i ich wpływu na różne zachowania osób, np. ich uczciwość, hojność, dbanie o estetykę miejsca pracy itp., co ma swoje wymierne konsekwencje, w postaci lepszych efektów kształcenia (uczciwość studentów podczas egzaminów), efektów pracy (uczciwość pracowników wobec pracodawcy), klimatu istniejącego w zespołach (uczciwość wzajemna i hojność)