
Szkolenie „Metoda Problem Based Learning w dydaktyce akademickiej” skierowane jest dla uczestników i uczestniczek projektu „Teaching Excellence – Program Rozwoju Kadry Dydaktycznej AWSB”, którzy(-re) przygotowują zajęcia w oparciu o metodykę PBL.
Szkolenie ma na celu rozwój kompetencji dydaktycznych a jego celem jest wyposażenie kadry dydaktycznej Akademii WSB w narzędzia i umiejętności które wzbogacą proces nauczania i zwiększą efektywność pracy dydaktycznej.
Szkolenie jest elementem ścieżki rozwoju kompetencji dydaktycznych w ramach projektu i stanowi istotny krok w kierunku podnoszenia jakości dydaktyki akademickiej w Akademii WSB.
Dlaczego warto wziąć udział w szkoleniu?
Podczas szkolenia uczestnicy i uczestniczki zdobędą wiedzę oraz praktyczne umiejętności dotyczące efektywnego wykorzystania metody Problem Based Learning (PBL) w dydaktyce akademickiej.
Program szkolenia obejmuje m.in.:
- teoretyczne podstawy i założenia PBL – definicje, cele, specyfikę metody oraz różnice między PBL a case study, project-based learning i challenge-based learning;
- strukturę zajęć PBL – etapy pracy, role nauczyciela i studentów, korzyści dla obu stron procesu dydaktycznego;
- formułowanie efektów uczenia się (ILOs) oraz zasady konstruowania rubryk oceniania w PBL;
- projektowanie problemów i scenariuszy – cechy „dobrego problemu”, autentyczność, złożoność oraz wielość możliwych rozwiązań;
- praktyczne techniki problem solving wykorzystywane w PBL;
- narzędzia facylitacji i podstawy dynamiki grupy – normy, role, konflikty, bezpieczeństwo psychologiczne;
- metody oceniania w PBL, w tym zasady samooceny i oceny koleżeńskiej;
- możliwości i ograniczenia wykorzystania sztucznej inteligencji w PBL – etyka, integralność akademicka, dobre praktyki.
Dodatkowe wsparcie po szkoleniu:
Uczestnicy i uczestniczki szkolenia zyskają również możliwość odbycia indywidualnych konsultacji online (2 godziny na osobę). W ich trakcie otrzymają eksperckie wsparcie w projektowaniu autorskich zajęć realizowanych metodą PBL.
Terminy i forma szkolenia:
Szkolenie odbędzie się w formie stacjonarnej w Akademii WSB w Dąbrowie Górniczej, w godzinach 09:00–16:00, w terminach (do wyboru):
- 27–29 listopada 2025 r. (czw.–sob.) oraz 23 stycznia 2026 r. (pt) – całe szkolenie trwa 4 dni po 8 godzin dydaktycznych,
lub
- 8–10 stycznia 2026 r. (czw.–sob.) oraz 24 stycznia 2026 r. (sob.) – całe szkolenie trwa 4 dni po 8 godzin dydaktycznych.
Uprzejmie prosimy o potwierdzenie udziału w szkoleniu do dnia 12.11.2025 r. do godz. 10:00 ZGŁASZAM UDZIAŁ W SZKOLENIU
Prowadzący:
Szkolenie i konsultacje poprowadzi dr Grzegorz Grzegorczyk, prof. UG, ekspert z 19-letnim doświadczeniem w dydaktyce akademickiej. Od wielu lat wspiera rozwój kompetencji nauczycieli akademickich jako ekspert Centrum Doskonalenia Dydaktycznego i Tutoringu Uniwersytetu Gdańskiego. Pracuje ze studentami i doktorantami, prowadzi tutoring oraz mentoring dla kadry dydaktycznej. Dr Grzegorczyk jest trenerem licznych szkoleń z zakresu nowoczesnych metod nauczania, w tym Problem-Based Learning, nauczania problemowego i partycypacyjnego. Prowadził warsztaty dla kadry wielu uczelni w Polsce, łącząc bogate doświadczenie akademickie z praktycznym podejściem do dydaktyki. Posiada certyfikat ukończenia szkolenia trenerskiego Train the Trainers oraz ukończył Studia Podyplomowe „Akademia Coachingu”.
Jeśli mają Państwo dodatkowe pytania zapraszamy do kontaktu:
Biuro Projektu „Teaching Excellence – Program Rozwoju Kadry Dydaktycznej AWSB"
Izabela Szulc - Krynicka
Specjalistka ds. realizacji szkoleń
Pokój 319
tel.: 32 295 93 35 ; e-mail: iszulc-krynicka@wsb.edu.pl