
W dniach 24-27 listopada 2025 grupa 10 pracowników/czek dydaktycznych wzięła udział w wizycie studyjnej w Eindhoven University of Technology (TU/e) – jednej z najbardziej innowacyjnych uczelni technicznych w Europie, uznawanej za lidera we wdrażaniu modelu Challenge Based Learning (CBL). To już czwarta wizyta studyjna Liderów/ek dydaktycznych w ramach projektu "Teaching Excellence - Program Rozwoju Kadry Dydaktycznej AWSB"
Celem wizyty było poznanie dobrych praktyk w zakresie nowoczesnych metod kształcenia, ze szczególnym uwzględnieniem edukacji projektowej (CBL), interdyscyplinarności oraz personalizowanych form wspierania studentów/ek.
Najważniejsze obserwacje z wizyty:
- Kompleksowe wdrożenie Challenge Based Learning
W TU/e każdy kierunek studiów oraz każdy semestr obejmuje realizację projektów opartych na rzeczywistych wyzwaniach przygotowanych przez partnerów zewnętrznych. CBL stanowi integralny element procesu kształcenia, przygotowując studentów do pracy nad złożonymi problemami oraz do współpracy zespołowej.
- Model wsparcia dydaktycznego oparty na tutorach
W realizację projektów zaangażowani są nie tylko nauczyciele akademiccy, ale również tutorzy – studenci starszych roczników. Ich rola polega na bieżącym wspieraniu zespołów projektowych, co pozwala rozwijać kompetencje mentorskie oraz budować kulturę współpracy.
- Interdyscyplinarność i współpraca międzyuczelniana
TU/e prowadzi liczne projekty łączące studentów różnych kierunków, a także inicjatywy realizowane wspólnie z innymi uczelniami. Takie podejście umożliwia rozwijanie kompetencji przyszłości oraz przełamywanie tradycyjnych barier między dyscyplinami.
- Elastyczne podejście do efektów uczenia się
W ramach projektów studenci mają możliwość współdefiniowania efektów uczenia się oraz wyboru form ich weryfikacji, co sprzyja większej odpowiedzialności i zaangażowaniu w proces kształcenia.
Wizyta w TU/e umożliwiła szczegółowe poznanie rozwiązań wspierających edukację przyszłości, projektowania zajęć w metodyce CBL, ich prowadzenia i ewaluaowania efektów uczenia się oraz potwierdziła, że podejście oparte na projektach, współpracy i rozwiązywaniu realnych wyzwań jest kluczowe dla rozwoju kompetencji oczekiwanych przez pracodawców.
Zdobyte doświadczenia i obserwacje stanowią cenne źródło inspiracji do dalszego rozwijania nowoczesnych metod dydaktycznych w Akademii WSB, w tym do wzmacniania edukacji projektowej, interdyscyplinarnych inicjatyw oraz modeli wsparcia sprzyjających rozwojowi studentów/ek.

