
W dniach 26-28.05.2025 grupa 10 pracowników/czek dydaktycznych Akademii WSB, pełniących w projekcie "Teaching Excellence - Program Rozwoju Kadry Dydaktycznej AWSB" rolę Lidera/ki dydaktycznego/j uczestniczyło w wizycie studyjnej w Europejskiej Organizacji Badań Jądrowych (CERN) w Genewie.
W trakcie wizyty w IdeaSquare CERN 10 Liderów/ek dydaktycznych miało okazję wziąć udział w intensywnych warsztatach poświęconych autorskiej metodzie dydaktycznej rozwijanej przez zespół IdeaSquare. Metoda ta, wykorzystuje elementy innych podejść metodycznych takich jak: problem-based, challenge-based learning, design thinking i ma na celu wspieranie studentów/ki w rozwijaniu kompetencji niezbędnych do tworzenia innowacyjnych, odważnych i odpowiedzialnych rozwiązań wobec złożonych problemów współczesnego świata – takich jak zmiany klimatyczne, nierówności społeczne czy etyczne wyzwania nowych technologii. Warsztaty, prowadzone w kreatywnej przestrzeni sprzyjającej eksperymentowaniu, pozwoliły uczestnikom/czkom nie tylko poznać strukturę i założenia tej metody, ale również doświadczyć jej działania z perspektywy studenta/ki – przechodząc przez etapy współpracy, ideacji, prototypowania oraz prezentacji pomysłów. Spotkanie było także okazją do refleksji nad tym, jak tworzyć przestrzeń edukacyjną, która wspiera krytyczne myślenie, odwagę intelektualną oraz empatyczne podejście do globalnych wyzwań. Udział w wizycie pozwolił uczestnikom/czkom lepiej zrozumieć ideę tworzenia interdyscyplinarnych zespołów i dydaktyki opartej na generowaniu innowacji i wzbogaci dalsze prace nad implementacja tego podejścia w Akademii WSB.
Wizyta jest trzecią z cyklu wizyt studyjnych których celem jest pozyskanie najlepszych międzynarodowych praktyk z zakres zrównoważonej edukacji i innowacyjnych metod dydaktycznych. Jednocześnie jest zapowiedzią zmian w obszarze doskonalenia edukacji i wdrażania innowacji edukacyjnych w Akademii WSB.
Nowe inspiracje, realne wdrożenia
Pobyt w CERN to nie tylko prestiżowe doświadczenie, ale również inspiracja do wdrażania konkretnych rozwiązań dydaktycznych na gruncie lokalnym. Uczestnicy/czki projektu "Teaching Excellence – Program Rozwoju Kadry Dydaktycznej AWSB" wskazują na potrzebę dalszego rozwijania dydaktyki opartej m.in. na nauczaniu interdyscyplinarnym i wzmacnianiu kompetencji przyszłości.
CERN – naukowe centrum świata
CERN to największe na świecie laboratorium fizyki cząstek. Założone w 1954 roku, skupia dziś 23 państwa członkowskie i setki instytucji partnerskich. Słynie z przełomowych badań nad strukturą materii, w tym z odkrycia bozonu Higgsa w 2012 roku. To właśnie tu działa Wielki Zderzacz Hadronów (LHC) – najpotężniejszy akcelerator cząstek, który pozwala naukowcom sięgać do samych fundamentów Wszechświata.
Jednak CERN to również centrum współpracy edukacyjnej i technologicznej, gdzie innowacje wykraczają poza laboratoria, przenikając do przemysłu, medycyny i edukacji. To środowisko łączy naukowców, inżynierów, informatyków, pedagogów i menedżerów projektów z całego świata, tworząc unikalną przestrzeń do nauki i wymiany doświadczeń.
