Dostępność architektoniczna budynku w Dąbrowie Górniczej

 

Budynek Akademii WSB znajduje się w Dąbrowie Górniczej, ul. Cieplaka 1c.

Informacje zwrotne i dane kontaktowe
Osobą kontaktową w sprawach związanych z dostępnością architektoniczną jest Główna Pełnomocniczka ds. Osób o Szczególnych Potrzebach Sylwia Bartela:

Dojazd lub dojście do budynku w Dąbrowie Górniczej
Budynek jest zlokalizowany w centrum miasta Dąbrowa Górnicza.

  • Dojazd możliwy jest dzięki dobrze rozwiniętej sieci komunikacji miejskiej do przystanku Dąbrowa Górnicza Centrum wraz z możliwością dojazdu pociągiem na dworzec Dąbrowa Górnicza;
  • Tramwaje i autobusy kursują co kilka minut, są to pojazdy niskopodłogowe, wyposażone w system głosowej informacji o nazwach przystanków;
  • Przystanek autobusowy po stronie Pałacu Kultury Zagłębia umożliwia dotarcie do budynku Uczelni bez konieczności przekraczania jezdni;
  • Przystanek autobusowy po przeciwnej stronie ulicy (od strony Parku Hallera) oraz przystanki tramwajowe wymagają przekroczenia ruchliwej, dwupasmowej ulicy i torów tramwajowych, bez sygnalizacji świetlnej. Konieczne zachowanie ostrożności. Przejście naziemne pozbawione jest barier architektonicznych;
  • Odległość od przystanków do siedziby Uczelni wynosi około 500 metrów. Trasa prowadzi przez Plac Wolności, następnie wzdłuż ulic Górników Redenu oraz Cieplaka;
  • Droga wiedzie terenem płaskim. Nawierzchnia to głównie chodnik z kostki brukowej – miejscami mogą występować lekkie nierówności. Krawężniki są obniżone, co ułatwia poruszanie się osobom z ograniczoną mobilnością;
  • Przed wejściem do budynku od strony ul. Cieplaka obniżony krawężnik, ścieżka dojścia z kostki brukowej. Możliwość podjechania do Uczelni od drugiej strony budynku, zakręt w lewo za Uczelnią od ul. Starej.

Wejście główne do budynku i miejsca parkingowe
Główne wejście do budynku znajduje się od ulicy Cieplaka:

  • Wejście jest dostosowane do potrzeb osób o szczególnych potrzebach, przed samym wejściem 2-metrowy wąski pas drobnej kostki brukowej o lekkim pochyleniu;
  • Istnieje możliwość krótkiego zatrzymania pojazdu przed wejściem, planowane jest wykonanie tzw. „koperty”;
  • Drzwi podwójne, automatycznie rozsuwane. Każde skrzydło drzwi ma 90 cm szerokości. Brak progów uniemożliwiających swobodny przejazd;
  • Tuż przy wejściu winda o szerokości 89 cm, bez zapowiedzi głosowych, pozwalająca osiągnąć wszystkie piętra od -1 (poziom Strefy Amigo) do 4 piętra budynku, na którym znajdują się sale wykładowe oraz dojście do biblioteki (winda nie zatrzymuje się na półpiętrach);
  • Kabina windy jest wyposażona w przycisk alarmowy i domofon, który umożliwia kontakt z portiernią. Wymiary kabiny to około 110 na 195 cm. Przyciski w windzie nie posiadają podpisów brajlowskich, nie są przekazywane informacje głosowe.

Wejście boczne od strony parkingu
Na terenie przyległym do budynku Uczelni znajduje się parking z kontrolowanym wjazdem poprzez szlaban. W przypadku chęci skorzystania z miejsc postojowych uprzejmie prosimy o wcześniejszy kontakt z Centrum Osób o Szczególnych Potrzebach:

  • Na parkingu wydzielono pięć miejsc postojowych przeznaczonych dla osób o szczególnych potrzebach;
  • Od miejsc parkingowych prowadzi krótki odcinek nawierzchni z kostki brukowej w kierunku głównego wejścia do budynku, wyposażonego w automatycznie rozsuwane drzwi;
  • Przed wejściem zlokalizowana jest rampa podjazdowa wykonana z kostki brukowej. Jej powierzchnia jest lekko nierówna, w razie potrzeby osobie poruszającej się na wózku pomoc zapewnia pracownik Uczelni. Na styku rampy z poziomem korytarza wewnątrz budynku występuje próg o wysokości około 3 cm;
  • Drzwi jednoskrzydłowe, wykonane z tworzywa sztucznego, otwierane są ręcznie. Skrzydło drzwi ma szerokość 90 cm. Brak progów zapewnia swobodny przejazd;
  • Bezpośrednio obok wejścia znajduje się Audytorium D. Wejście do audytorium jest szerokie i bezprogowe, a wewnątrz przewidziano miejsca dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich;
  • Po kilku metrach zlokalizowane są kolejne drzwi jednoskrzydłowe, wykonane z tworzywa sztucznego, o identycznych parametrach. Obok nich znajduje się druga aula Audytorium Maximum. Audytorium dysponuje 500 miejscami siedzącymi oraz zapewnia możliwość wjazdu i uczestnictwa w wydarzeniach osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich;
  • W bezpośrednim sąsiedztwie drugich drzwi zlokalizowana jest winda obsługująca kondygnacje od -1 do 4;
  • Kabina windy wyposażona jest w zapowiedzi głosowe, przycisk alarmowy i domofon, który umożliwia kontakt z portiernią. Wymiary kabiny to około 110 na 195 cm.

Korytarze i przejścia
1. Korytarze w budynku są pozbawione progów utrudniających przemieszczanie się. Każdy z nich ma szerokość przekraczającą 90 cm;
2. Drzwi jednoskrzydłowe do sal dydaktycznych i gabinetów mają szerokość 90 cm. Wysokość klamek i pochwytów nie przekracza 110 cm;
3. Na poręczach w korytarzu głównym znajdują się opisy pięter w języku Brajla.

Toalety, łazienki, pokój dla matek z dziećmi
1. Budynek na kondygnacjach od parteru (0) do 4 piętra wyposażony jest w ogólnodostępne toalety z łazienkami, zlokalizowane w centralnej części każdego piętra oraz przy jego obu końcach;
2. Na każdej kondygnacji dwie toalety przystosowane są do potrzeb osób o szczególnych potrzebach. Pomieszczenia te spełniają obowiązujące normy dostępności i wyposażone są w uchwyty ułatwiające korzystanie, lecz nie posiadają systemu domofonowego;
3. Na parterze budynku znajduje się również pokój dla matek z dziećmi, który pozostaje stale dostępny.

Szatnie
Szatnia znajduje się na poziomie 0 w holu obok wejścia głównego do budynku od strony ul. Cieplaka. W szatni zawsze znajdują się pracownicy, którzy pomagają w zależności od zgłaszanej potrzeby szczególnej. 

Dodatkowe dostosowania
1. Możliwe jest wypożyczenie mobilnej pętli indukcyjnej oraz skorzystanie z drukarki brajlowskiej – po wcześniejszym kontakcie z Centrum Osób o Szczególnych Potrzebach;
2. Niektóre większe sale dydaktyczne wyposażone są w stałe pętle indukcyjne;
3. Za biblioteką znajduje się strefa ciszy, pomieszczenie z fotelami umożliwiającymi wyciszenie, wejście do pomieszczenia jest bez progowe;
4. Nie ma ograniczeń wstępu z psem asystującym;
5. Część sal posiada ściany przeszklone, potencjalnie utrudniające osobom słabo widzącym orientację przestrzenną. Powierzchnie przeszklone oklejone są poziomymi pasami;
6. Większość z sal wyposażona jest w rolety, które można opuścić w celu oczekiwanego zaciemnienia pomieszczenia;
7. W salach możliwe do dyspozycji są również regulowane stoły z możliwością dostosowania do potrzeb osób poruszających się za pomocą wózka inwalidzkiego lub z urazami kręgosłupa;
8. Dla osób leworęcznych jest możliwość korzystania ze stołków ze stolikami zamontowanymi po prawej stronie w celu ułatwienia sporządzania notatek i korzystania ze sprzętu ulokowanego na blacie;
9. Zamieszczono podpisy brajlowskie przy większości sal i gabinetów;
10. Na każdym piętrze znajdują się kioski informacyjne ułatwiające lokalizację sali wykładowej lub pracowni ćwiczeń;
11. Na ekranach kiosków wyświetla się bieżący plan zajęć w poszczególnych salach;
12. Tłumacz PJM, SJM, SKOGN - potrzebę skorzystania z pomocy tłumacza należy składać do Centrum Osób o Szczególnych potrzebach z co u najmniej 7-dniowym wyprzedzeniem

Dodatkowa pomoc
1. Wszelkie bariery architektoniczne i przeszkody będą sukcesywnie niwelowane, a informacje na temat zmian będą na bieżąco uzupełniane i aktualizowane w Deklaracji Dostępności;
2. W przypadku trudności w poruszaniu się po budynku możliwy jest kontakt telefoniczny z Centrum Osób o Szczególnych Potrzebach:

  • Stali pracownicy, studenci i inni interesariusze Uczelni, którzy regularnie korzystają z dostępu do budynku, mogą zgłosić się do Centrum Osób o Szczególnych Potrzebach w celu ustalenia konkretnych dni i godzin, gdy potrzebne będzie wsparcie;
  • Dla studentów i wykładowców mających trudności z poruszaniem się oferowane jest wsparcie, w szczególności poprzez:
    a) przydzielenie asystenta dydaktycznego, który ma za zadanie zapewnić wsparcie w efektywnym uczestnictwie w życiu akademickim, a więc podczas: dojazdów na uczelnię, sporządzania notatek, wizyt w bibliotece czy dziekanacie, realizacji badań naukowych itp. (szczegółowy zakres wsparcia ze strony asystenta jest uzgadniany indywidualnie);
    b) udostępnianie sprzętu wspierającego kształcenie, np. notebooków, lup powiększających, dyktafonów.