Tematyka konferencji
Na przestrzeni ostatnich lat rośnie w środowiskach biznesowych świadomość kluczowej roli, jaką odgrywa innowacyjność w tworzeniu przedsiębiorstw i ich sukcesie. Coraz szersze uznanie zyskuje potrzeba bardziej zrównoważonej innowacyjności, łączącej aspekty ekonomiczne, ekologiczne i społeczne. Wyzwania te, w połączeniu z ograniczonymi zasobami wewnętrznymi oraz wysokim ryzykiem i złożonością nasilonego sieciowania (społecznego) w ramach innowacyjności i przedsiębiorczości powinny nakłonić decydentów i innych interesariuszy do stymulowania i zapewniania niezbędnych środków na rzecz innowacyjności i przedsiębiorczości.
Celem konferencji jest międzynarodowa wymiana myśli, wyników badań i doświadczeń praktycznych w obszarze szeroko pojętch innowacji; prezentacja znaczenia procesów zarządzania innowacjami w konkurencyjnej i globalnej gospodarce oraz dyskusja nad aktualnymi problemami innowacji i przedsiębiorczości.
Do udziału w konferencji zapraszamy przedstawicieli środowiska nauki, kultury, edukacji, pomocy i integracji społecznej, jednostek samorządu terytorialnego, organizacji pozarządowych oraz środowisk biznesowych: menedżerów, animatorów, praktyków zainteresowanych problematyką innowacji i przedsiębiorczości. Szczególne zaproszenie kierujemy do studentów i doktorantów zainteresowanych problematyką innowacji.
Obszary problemowe konferencji:
Innowacje w organizacjach
- Innowacje w różnych modelach organizacyjnych
- Zachowania menedżerskie a innowacyjność, wizjonerskie przywództwo
- Holistyczne strategie innowacyjne
- Modele skutecznego wprowadzania zmian; Ryzyko i niepewność w procesach zmian
- Proinnowacyjna kultura organizacji
- Bariery innowacji, szanse i zagrożenia, opór wobec innowacji
- Źródła finansowania innowacji
- Wielopłaszczyznowe zarządzanie procesami zmian
- Zarządzanie kapitałem ludzkim w kontekście innowacyjności
Stymulatory innowacyjności
- Kreatywność a innowacje
- Wyznaczniki przywództwa inspirującego
- Cechy i zachowania kreatywnych pracowników; Promowanie kreatywności zespołu
- Kultura kreatywna uwalniająca twórczość
- Techniki wspierania, rozwijania i promowania pomysłów
- Kreatywność „Turkusowej Organizacji”
- Sektor kreatywny w rozwoju miast i regionów
Przedsiębiorczość - przyczyna i skutek innowacyjności
- Wspomaganie i rozwój przedsiębiorczości
- Kreowanie otoczenia innowacyjnego dla MŚP
- Strategie działania małych i średnich przedsiębiorstw; Formy kooperacji MŚP
- Systemy wsparcia przedsiębiorczości
- Przedsiębiorczość intelektualna
- Zarządzanie firmami rodzinnymi
- Powiązania sieciowe w rozwoju terytorialnych systemów gospodarczych
Innowacyjność i zarządzanie procesami zmian
- Innowacyjność gospodarki; Globalne i regionalne systemy innowacji
- Sterowanie dyfuzją innowacji otwartego rynku
- Modelowanie procesów dyfuzji innowacji
- Koncepcje rozwoju współczesnych organizacji
- Transfer technologii i działalność badawczo-rozwojowa
- Mechanizmy funkcjonowania sieci innowacyjnych
- Kapitał innowacyjny jako element kapitału wiedzy
- Przedsiębiorczość i innowacyjność jako nowoczesna koncepcja rozwoju regionalnego